Hoe kan ik een hulpverlening stichten?

Ik heb door mijn bijbanen altijd mensen advies, hulp gegeven door diverse artikelen, boeken en video's te lezen/ bekijken
Ik zag zelf ook het resultaat hiervan in.
Ik ben zelf in een andere Hbo richting afgestudeerd.
Ik wil de stichting starten voor jongere meiden/vrouwen (buitenlands/expats) die kampen met eenzaamheid, zelfvertrouwen en depressie etc. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen, omdat ik nergens duidelijke info heb gevonden. Ik hoop dat u als lezer me hierin kunt helpen. Ik wens u een mooie dag toe!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
Waarom zou je de moeite nemen om er een stichting van te maken? Waarom wordt je niet gewoon een zelfstandig ondernemer?
Kwestie van inschrijven bij de KvK en je bent eigenlijk al klaar.

Antwoorden (2)

Het stichten van een praktijk voor advies/coaching/hulpverlening is heel simpel: Schrijf je in als ondernemer (met als onderneming advies/coaching/hulpverlening) bij de Kamer van Koophandel - meer is niet nodig.
Het probleem vooral om betalende klanten te werven, en dat is hard werk.
Aanvulling: Het is niet nodig en niet zinvol om een stichting op te richten. Een stichting kan namelijk geen geld uitkeren aan bestuursleden, dus als jij in het bestuur zit, kun je geen geld verdienen aan je hulpverleningswerk.
Voor het oprichten van een stichting heb je bovendien meerdere bestuursleden nodig.
Toegevoegd op 03 oktober 2020 09:27: tekst
3 jaar geleden
Abcde
3 jaar geleden
De min is niet van mij maar ook de notaris is nodig voor het oprichten van een stichting.
https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/rechtsvorm/stichting-oprichten-dit-zijn-de-regels
tinus1969
3 jaar geleden
@abcde, maar een stichting oprichten is helemaal niet nodig. Sterker nog, als je een stichting opricht, kun je er gene geld aan verdienen.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 ook met een stichting kun je gewoon geld verdienen.
LeonardN
3 jaar geleden
@tinus1969
In de vraag wordt expliciet gevraagd naar een stichting.
Wat je doet is een reactie als antwoord geven.
In een antwoord geef je antwoord op de vraag, in de reacties kan je aangeven dat het idee achter de vraag niet snugger is. @Abcde
Dit antwoord heeft het helemaal niet over een stichting. Dus DAN is een notaris niet nodig.... @ronron1212
Hoe dan?
Dat een stichting winst mag klopt, maar hoe kan de vrager daar dan precies geld aan verdienen?
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN
lees even dan weet je het
https://online4mkb.nl/stichting-als-onderneming/
LeonardN
3 jaar geleden
Ik zal het even plakken, kan iedereen het gelijk lezen: De stichting als rechtsvorm
De stichting als onderneming is een rechtsvorm met weinig beperkingen. Een stichting heeft een bestuur, maar geen leden. Je moet wel de winst van de onderneming besteden aan het doel. De bestuurders van een stichting zijn meestal niet in loondienst, maar kunnen wel een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden. Als de bestuurders in dienst zijn, zijn ze niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen. .... Beloning van bestuurders
Bij een stichting zonder ANBI status ben je vrij om de bestuurders een beloning toe te kennen. Daarvoor zijn geen beperkingen. Die beloning kun je niet afhankelijk maken van de winst, want dat lijkt strijdig met het uitkeringsverbod van een stichting. Maar dat legt geen beperking op aan de hoogte van de bestuurders beloning. Een bestuurder kan ook directeur zijn (werknemer van de stichting) en krijgt dan een beloning voor zijn arbeid.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212 '@tinus1969 ook met een stichting kun je gewoon geld verdienen.'
Niet 'gewoon'. Een stichting mag geen winst uitkeren aan bestuurders, en ook verkapt (via salaris/vergoedingen) is op een gegeven moment frauduleus. Dan moet er een BV komen.
LeonardN
3 jaar geleden
@tinus1969 Bron?
Volgens mij zit ronron1212 juist als ik lees: https://online4mkb.nl/stichting-als-onderneming/
Bij een stichting zonder ANBI status ben je vrij om de bestuurders een beloning toe te kennen. Daarvoor zijn geen beperkingen. Die beloning kun je niet afhankelijk maken van de winst, want dat lijkt strijdig met het uitkeringsverbod van een stichting. Maar dat legt geen beperking op aan de hoogte van de bestuurders beloning.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, maar daardoor kan de beloning van de bestuurders niet mee afhankelijk zijn van winst of omzet.
Wat hier staat, betekent dat je bestuurders eigenlijk mag behandelen als een soort werknemers; ze krijgen een vaste vergoeding of vergoeding op uurbasis. Die vergoeding moet bovendien bedoeld zijn voor het bestuurswerk -want je bent bestuurder.
Als je als hulpverlener je hulpverleningspraktijk wil gebruiken om geld mee te verdienen (dus om van te leven), dan moet het een onderneming worden.
LeonardN
3 jaar geleden
1. maar daardoor kan de beloning van de bestuurders niet mee afhankelijk zijn van winst of omzet.
Ja en? Als werknemer verdien ook niet meer als mijn baas meer winst maakt. Jij stelt: "Een stichting kan namelijk geen geld uitkeren aan bestuursleden"
Dat is dus pertinent onjuist. Je informeert de vrager dus onjuist, dat is middels een bron nu bewezen, en hebt je antwoord nog niet aangepast. "Als je als hulpverlener je hulpverleningspraktijk wil gebruiken om geld mee te verdienen (dus om van te leven), dan moet het een onderneming worden."
Waar in de vraag staat dat de vrager er ook maar 1 cent aan wil verdienen? Hoe dan ook je beantwoordt de vraag niet. De vraag is hoe je een stichting opricht "Hoe kan ik een hulpverlening stichten?
Ik wil de stichting starten voor jongere meiden/vrouwen" Reacties kun je in de reacties geven. "Antwoorden geven antwoord op de vraag, met uitleg. Antwoorden moeten daadwerkelijk antwoord geven op de gestelde vraag en zijn feitelijk controleerbaar."
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, je begrafat je in details, waardoor je je laat afeldien van het hoofpdunt. Wiki:
"het doel [van een stichting, volgens statuten]; dit mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan degenen die deel uitmaken van haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben"
Een stichting is dus ongeschikt als vorm voor een commerciele onderneming, waarbij het de bedoeling is dat de oprichter er geld aan kan verdienen. Dat is het hele punt.
LeonardN
3 jaar geleden
Nee dat is nu juist het punt NIET. Jij hebt daar zelf een punt van gemaakt.
JIJ verzint dat de vrager een commerciële onderneming wil.
JIJ stelt onterecht dat een stichting geen geld uit kan keren aan bestuursleden. De vraag is hoe je een stichting opricht
Het doel is dus antwoord geven hoe je een stichting opricht.
DAT is het punt.
Jij geeft ongevraagd advies als een antwoord.
Met onjuistheden, en die weiger je pertinent te verbeteren als je daar op gewezen wordt.
Zelfs als je het er mee eens bent.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN:
"JIJ stelt onterecht dat een stichting geen geld uit kan keren aan bestuursleden."
Een stichting mag bestuursleden vergoeden voor het BESTUURSwerk. Maar als je zelf hulp wilt verlenen, en daar betaald voor wil worden, kan dat niet via een stichting die je zelf opricht. Dat verzet zich met het principe dat een stichting geen 'uitkeringen aan oprichters of aan degenen die deel uitmaken van haar organen mag doen'.
LeonardN
3 jaar geleden
Maar als je zelf hulp wilt verlenen, en daar betaald voor wil worden, kan dat niet via een stichting die je zelf opricht. Zelfs als dat waar was. WAT DAN NOG?
NERGENS in de vraag staat dat de vraagster geld wil verdienen.
Of als wel kan je dan de zin even kopieren waaruit je dat haalt? 1. Je maakt zelf iets van de vraag.
2. Je geeft een onjuiste voorstelling van zaken. Wat de vrager ook wil deze zin klopt NIET: "Een stichting kan namelijk geen geld uitkeren aan bestuursleden,...."
Zal op zijn minst iets moeten zijn als:
Een stichting kan wel geld uitkeren aan bestuursleden, MAAR ...
(Maar dat is dat lost nog steeds probleem 1 niet op)
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN:
"NERGENS in de vraag staat dat de vraagster geld wil verdienen."
De vraag begint met 'Ik heb door mijn bijbanen altijd mensen advies, hulp gegeven'. Vraagsstelster wil zo te zien wel zelf actief blijven.
LeonardN
3 jaar geleden
1. Dat iemand X gedaan heeft, en daarom een stichting bedenkt die X van plan is, betekent niet dat die persoon zelf X uit gaat voeren in die stichting. Maar je zit er gewoon volledig naast. 2. Vraagster mag
-Stichting oprichten (makkelijkste is een NON-ANBI)
-Bestuurslid worden
-In loondienst gaan werken voor die stichting, met marktconformsalaris. "Een stichting kan namelijk geen geld uitkeren aan bestuursleden," VALS
"dus als jij in het bestuur zit, kun je geen geld verdienen aan je hulpverleningswerk." VALS shorturl.at/guCLR
Iedere stichting mag iemand in loondienst hebben. De stichting is dan gewoon een werkgever. Wel moeten er werkzaamheden worden verricht die te maken hebben met de doelstelling van de stichting. Dat betekent dat ook een BESTUURDER of een directeur in LOONDIENST kan zijn van een stichting. Let er wel op dat het salaris marktconform is anders loop je het risico dat subsidieverstrekkers of donateurs minder geld aan jouw stichting beschikbaar willen stellen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord en de moeite. Is het financieel gezien verstandiger om een stichting of juist een eenmanszaak te starten? Ik las net dat de gemeente ook kan helpen in het verlenen van subsidies voor een stichting. Ik wil mensen helpen maar natuurlijk ook mijn huur en andere vaste lasten ermee kunnen betalen.
tinus1969
3 jaar geleden
@Hurrem, als het de bedoeleing is dat je er zelf geld aa verdient, zou ik gewoon een eenmanszaak stichten. Inschrijven bij de KvK is genoeg, en daana kun je aan de slag. Een stichting oprichten betekent veel meer werk, hogere kosten, en dat je andere mensen (voor het bestuur) nodig hebt. Terwijl de belastingdienst vervolgens ook nog een kritisch kan kijken of de stichtign geen vekapte BV is.
https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/rechtsvorm/stichting-oprichten-dit-zijn-de-regels

2. Stichting oprichten
Als je een stichting wilt starten, moet je naar de notaris. Je organisatie wordt namelijk officieel opgericht bij notariële akte of testament.

Tijdens deze bijeenkomst verklaar je dat je de stichting wilt oprichten en laat je het doel van de organisatie vastleggen in de statuten.

Vind je het moeilijk om je doel goed te formuleren? Lees dan het artikel Ambitie op een bierviltje.
Je mag de stichting alleen of samen met anderen oprichten. Deze anderen kunnen zowel natuurlijke personen als rechtspersonen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een besloten vennootschap.

Inschrijven KvK
Ook bij een stichting moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). De regels over de organisatie moet je vermelden in de statuten. Dit document moet door de leden van de stichting worden goedgekeurd.

Hierin komen ook veel andere zaken aan bod zoals:

De bedrijfsnaam, met het woord 'stichting' als deel van de naam
Het doel
De procedure bij het benoemen en ontslaan van de bestuurders
De vestigingsplaats
De bestemming van het geld indien de stichting wordt opgeheven
===

Los van de vraag. Je zou er ook aan kunnen denken om je in te schrijven als zelfstandige/eenmansbedrijf(of andere ondernemingsvorm/rechtsvorm). Je hoeft dan enkel naar de KvK en dan heb je niets te maken met al de extra regels en moeite die komen kijken bij een stichting.

https://ondernemersplein.kvk.nl/een-rechtsvorm-kiezen-voor-uw-bedrijf/
Toegevoegd op 04 oktober 2020 10:52: tekst