Gemeente ambtenaar inkoop bevriend met leverancier, kan dat?

Hallo, ik heb ben ondernemer en lever personeel. Service medewerkers / hostess etc. In de gemeente waar ik ben gevestigd is nog een soortgelijk bedrijf gevestigd. Beiden exact hetzelfde, zelfde voorwaarden, certificeringen en mijn tarieven zijn lager. De gemeente kiest al jaren lang voor mijn collega bedrijf en laat mij links liggen. De inkoper van deze diensten is al jaren dezelfde meneer vanuit de gemeente. Deze gemeente ambtenaar blijkt goed bevriend met de eigenaar van het andere bedrijf, zo is ook (openbaar) op Facebook te zien. Keer op keer kiest de gemeente voor dat bedrijf terwijl ik dezelfde dienstverlening kan bieden. Alles is aantoonbaar met facturen die ik middels een WOB verzoek heb opgevraagd. Vaak kan het andere bedrijf de levering niet eens zelf invullen en huurt dan elders personeel in uit een andere regio met onnodige reiskosten etc als gevolg. Ik heb dit al aangekaart bij de gemeente maar krijg geen goede verklaring. De gemeente geeft aan dat ze bekend zijn met dat bedrijf en dat dat erg gemakkelijk werkt. Ik heb sterk de indruk dat hier meer belangen achter zitten. Zoals ik al aangaf hebben de eigenaar van dat bedrijf en de gemeente ambtenaar privé contact en ik hoor ook in de wandelgangen dat dit zaakje stinkt. Wat kan ik het beste doen om hier verandering in te brengen zonder dat ik de verhouding met de gemeente totaal ontwricht? Hopend op een goed advies. Alvast dank daarvoor. Mvg, Hans. Ps. Een aanbesteding is tot €40 K niet van toepassing.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Mag toch aannemen dat de extra reiskosten bij het bedrijf terecht komen en niet bij de gemeente.
nounka
4 jaar geleden
Natuurlijk kan dat.
Of dat wettelijk gezien mag is iets anders.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze reiskosten worden doorberekend aan de gemeente. Heb de facturen zelf gezien middels een WOB verzoek.
Rieneke1
4 jaar geleden
Klacht neerleggen bij de ombudsman?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
egget bah, klinkt niet gezond, klinkt als vriendjespolitiek
Is er geen Bekendmaking gedragscode ambtenaren?
Voorbeeld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-141828.html
Hoe je het ook aankaart, als het echt het daglicht niet kan verdragen zul je nooit een oplossing vinden waarbij de verhoudingen niet verstoord worden. Helaas

Antwoorden (1)

Dat hier meer belangen achter zitten ligt er dik bovenop.
Maar het is moeilijk (zeg maar onmogelijk) daar een vinger achter te krijgen.
Als er enveloppen met inhoud worden overhandigd is daar nooit iemand getuige van.
Mijn advies is om de windmolens niet te bevechten, maar te proberen in buurgemeentes aan de bak te komen.