Maak ik op deze manier een juiste persona?

Persona

Algemene informatie
Naam:
Geslacht:
Woonplaats:
Geboortedatum:
Nationaliteit:

Demografie
Gezinssituatie:
Inkomen:
Bron van inkomsten:
Leefomgeving:
Sociale omgeving:

Geschiedenis
Herkomst:
Opleiding:
Opvoeding:

Houdt van
Zien:
Horen:
Proeven:
Ruiken:
Voelen:
Vrije tijds besteding:

Op Internet
Zoekt naar:
Kijkt op:
Leesgedrag:
Kijkgedrag:
Welk apparaat:
Wanneer:
Waarom:

Heeft een hekel aan
Mensen:
Dingen:
Ideeën:
Organisaties:

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Het kan een goede persona zijn, maar dat hangt van je product en klanten af.

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale klant.
Ook al is elke klant anders, is het hier de bedoeling om de belangrijkste kenmerken van klanten samen te voegen en een beschrijving van deze gemiddelde ideale klant te maken.
In de informatie verzamel je een aantal persoonlijke kenmerken van je ideale klant. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht en gezinssituatie. Ook wordt zakelijke informatie verzameld zoals functie en werkzaamheden.
Afhankelijk van het soort business dat je hebt, is het natuurlijk goed mogelijk dat je meer dan één 'ideale klant' hebt. Je kunt daarom meer dan één persona hebben.
Je kunt bijvoorbeeld een persona maken voor verschillende soorten producten die je hebt.
Het is zelfs vrij standaard om drie tot vijf van deze beschrijvingen te hebben.
SimonV