Mag ik als ZZPer kosten aftrekken van de omzet?

Mag ik als ZZPer bijvoorbeeld de aanschaf van een product, stel een laptop compleet van de behaalde omzet aftrekken waardoor ik dus uiteindelijk de omzetbelasting betaal over de omzet minus de gekochte investeringen voor het bedrijf zoals bijvoorbeeld een laptop? Of mag ik enkel de btw aftrekken?

4 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Allereerst moet je bepalen of de computer, laptop of smartphone die je gekocht hebt als een investering gezien kan worden. Hierbij geldt dat de belastingdienst een aankoop als investering ziet als de prijs ervan boven de € 450 ligt. Dit bedrag is exclusief btw. Dit grensbedrag komt inclusief btw (21%) uit op € 544,50.

Als de aanschaf een investering is, mag je het activeren en afschrijven. Is de aanschaf van het nieuwe bedrijfsmiddel goedkoper dan € 450 (excl. btw), moet de aanschaf volledig als kosten worden verantwoord in de winst- en verliesrekening.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Waarop wordt de prijs van 450 euro gebaseerd? Ik ken het namelijk wel als grenswaarde voor de particulieren, maar een ZZP-er, dus een bedrijf, mag alle kosten gewoon afschrijven. Voor zover ik weet, is er voor bedrijven geen ondergrens.
ronron1212
4 jaar geleden
@Thecis
Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet u afschrijven. Dat houdt in dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken. Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan trekt u het bedrag wel in 1 keer af als kosten.
Thecis
4 jaar geleden
@Ronron1212
Ah, op die manier. Is alleen een kwestie van afschrijven over meerdere jaren ipv in 1 keer. Dus inderdaad strikt genomen geen kosten, maar idd een investering die wel volledig aftrekbaar is, maar dan uitgesmeerd moet worden over meerdere jaren. Dat had ik even over het hoofd gezien. Dank!
Je betaal de btw over de ontvangen btw minus de betaalde btw. Dus zoals jij dat stelt werkt het niet. Over investeringen mag je afschrijven dit ligt aan de hoogte van de investering. Als je investering hoger is dan 450 euro moet je er over afschrijven. Afschrijvingen gaan via de winst en verliesrekening en de investering staat op de balans.
De te betalen en de te ontvangen btw boek je apart op de balans.
Toegevoegd op 04 augustus 2019 18:03: tekst
ronron1212