Ik wil later graag zelf een restaurant openen, moet ik hier een opleiding voor volgen?

Is het noodzakelijk om hier een opleiding voor te volgen, zoja welke dan, of is het meer een handigheid en niet perse nodig?

5 jaar geleden
7.9K
paulus811
5 jaar geleden
Heel veel restaurants worden momenteel gesloten of gecontroleerd omdat er maar wat wordt aangeklooid. Een restaurant runnen is iets anders dan leuk voor vrienden koken, het vereist een ijzeren discipline om alles spik en span te houden.

Het beste antwoord

Je hoeft geen opleiding te volgen.
Vroeger moest je een officieel ondernemersdiploma halen om een eigen zaak te starten, dit hoeft niet meer.
Je moet je wel registreren bij de KvK: Kamer van Koophandel.

In principe zou je dus zo kunnen beginnen, maar dat is niet slim. Je wilt niet dat de zaak in korte tijd failliet gaat.
De hotelschool is een optie, maar moet dus niet!

Wat je beter kunt doen, is een goed ondernemersplan maken. Dan kun je ook naar een bank stappen. Ik neem aan dat je niet zelf een zak met geld hebt om later een restaurant te openen.

Om het opzetten van een eigen restaurant te vereenvoudigen, bestaan vele stappenplannen die duidelijk aangeven waar je rekening mee moet houden. Je wilt natuurlijk wel lekker eten serveren. Ga je zelf koken? Het voedsel moet hygiënisch bewaard en bereid worden. Waarschijnlijk wil je ook alcohol schenken. Verder wil je de buurt geen overlast bezorgen etc.
Deze stappenplannen omschrijven voornamelijk vergunningen.
Deze kun je makkelijker krijgen na het volgen van korte cursussen.

https://www.ikgastarten.nl/ondernemingsplan/ondernemingsplan-maken/een-eigen-horecabedrijf-12-stappen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een opleiding is wel handig.
Bij een restaurant komt veel meer kijken dan alleen maar lekker eten serveren.
Je gaat dan een echt bedrijf starten. Met de benodigde administratie en vergunnigen e.d.
Je moet aan allerlei voorwaarde voldoen van de voedselwaren autoriteit. En nog veel meer.

Een goede opleiding hiervoor is de hogere hotelschool. De naam hotelschool is hierin enigzins misleidend. Maar ook voor het starten van een eigen restaurant is dit een geschikte opleiding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om een eigen restaurant te openen hoef je geen opleiding te volgen.
Maar, om een horecaonderneming te beginnen, heb je een aantal vergunningen nodig. Deze vergunningen verschillen per soort horecaonderneming en er kunnen ook verschillen zijn tussen gemeenten. Voor een restaurant zijn de meest voorkomende vergunningen:

HACCP certificaat;
Allergenen certificaat;
SVH Diploma Sociale Hygiëne;
BHV en evt. EHBO;
Drankvergunning;
Terrasvergunning;
Brandveiligheid.
Om deze vergunningen te krijgen, heb je een gedegen kennis van de betreffende wet- en regelgeving nodig. En dan ontkom je al snel niet aan het halen van een of meerdere horecadiploma's.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Welke diploma's voor de horeca dan????
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Voor meer informatie over de diverse diploma's verwijs ik naar de tweede link.
Het zijn er te veel om ze allemaal in het antwoord te noemen.
ronron1212
5 jaar geleden
Dat zijn geen echte opleidingen maar trainingen voor een certificaat
AnnBoo8146
5 jaar geleden
De vraag is welke diploma's je MOET hebben om een eigen restaurant te beginnen. Die zijn er dus niet. Er zijn vergunningen die je moet hebben en voor sommige daarvan is een certificaat nodig.