Hoe kan ik mijn ''personeel'' het beste betalen?

Ik start volgende maand een bedrijf. Hiervoor werk ik met entertainers die af en toe een opdracht zullen doen, in loondienst is hiervoor overbodig omdat het maar 1x per maand, hooguit voorkomt dat ik deze mensen moet betalen.

Ik heb iets gehoord over kwitantie. Is dat de beste manier of zijn er nog andere manieren om iemand zonder bedrijf, te betalen zonder in loondienst te nemen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

gewoon overmaken op hun bankrekening, en zorgen dat je een goede administratie bij gaat houden (neem niet aan dat je ze zwart gaat betalen)
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Dikke min; 'gewoon overmaken' kan juist tot allerlei vreselijke problemen leiden. Zorg voor ene helder contract voordat er wordt gewerkt en betaald.
Mijn advies: neem contact op met een arbeidsjurist voor je begint. Je wilt de desbetreffende entertainers niet in dienst nemen maar er is veel vlugger sprake van een arbeidsovereenkomst dan je denkt. Dat heeft niet zozeer te maken met het aantal uren; werknemers met een 0-urenovereenkomst hebben ook een arbeidsovereenkomst.

Bepalend voor een arbeidsovereenkomst is (naast het loon) de gezagsverhouding (moeten ze jouw "bevelen" opvolgen) en de verplichting tot persoonlijke arbeidsverrichting (ze mogen zich niet door een ander laten vervangen).

Als je erop "gokt" dat je ze "zo" kunt uitbetalen terwijl feitelijk sprake is van een (heel klein verkapt) dienstverband breng je jezelf in grote problemen en betekent dat waarschijnlijk een voortijdig einde van je onderneming.

Kortom, leg je plannen voor aan een arbeidsjurist en laat vooraf bepalen wat mogelijk is en aan welke eisen moet worden voldaan. (Documenten, controles, enz.)
Computoon
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Niet echt een antwoord op de vraag, maar wel een heel nuttig advies! En blijkt dat je de mensen inderdaad niet (per ongeluk, verkapt, achteraf) in dienst hebt, dan kan het heel goed zijn dat die mensen niet voor jou werken als particulier maar als freelancer of zzp-er. In dat geval krijg je van hen een factuur voor geleverde diensten. Vraag daarbij ook (van te voren!) om een verklaring van de Belastingdienst zodat je zeker weet dat de entertainers zelf verantwoordelijk zijn voor hun belastingzaken en jij niet achteraf ineens loonheffingen en premies moet gaan betalen. Kortom: huiswerk voor de komende weken om alles grondig uit te zoeken
tinus1969
5 jaar geleden
@Inekez1, die verklaring die je noemt (de zgn VAR verklaring) bestaat niet meer.
Zorg van te voren voor een helder contract met die entertainers. Als die entertainers vaker ergens optreden voor geld, werken ze waarschijnlijk als ZZP-er; zorg er voor, dat dat volkomen helder is en op schrift staat voordat ze een opdracht uitvoeren. Er zijn modelcontracten die dit regelen.
Als die entertainers ZZP-ers zijn, betaal jij voor geleverde diensten. Jij hoeft je dan geen zorgen te maken over sociale lasten, pensioen etc, maar je bent wel BTW plichtig en je moet 21% BTW rekenen over wat je die ZZP-ers/entertainers betaalt.