Wat zijn nou eigenlijk franchisenemers?

Hoi, voor een presentatie die ik moet voorbereiden kwam het begrip franchisenemers voor. Ik weet eigenlijk niet wat dat zijn en ik kan op internet ook geen heldere uitleg hiervan vinden. Weet iemand wat dat zijn en zou mij dit begrip willen uitleggen. Dat zou mij enorm helpen met mijn presentatie.

--Groetjes, Lucas

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Erna55
5 jaar geleden
Wat begrijp je niet aan de uitleg van wikipedia ? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Franchise_(ondernemen)

Antwoorden (1)

Een Franchisenemer is een persoon die zelfstandig een zaak drijft uit een grote keten. Neem bij voorbeeld Intertoys. Bij deze zaken zijn er diverse, die door een zelfstandig winkelier gedreven worden. Deze winkelier maakt alleen gebruik van de merknaam van de keten en de door de keten aangeboden producten, maar winst/verlies is voor zijn rekening. Hij is dus de eigenaar, maar met de verplichting de zaak te drijven volgens het concept van de keten waarbij hij is aangesloten.
Ik neem speciaal dit voorbeeld, omdat bij een faillisement van de keten, de zelfstandige winkelier die bij de keten is aangesloten, niet failliet gaat. Hij zal alleen door het faillissement van de keten zonder de producten en het concept van de keten verder moeten.
Kort gezegd: een franchisenemer is een zelfstandig ondernemer, die zich heeft aangesloten bij een winkelketen en zijn winkel voert met het concept van de winkelketen.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt veel gedaan bij supermarktketens
Het kost de ondernemer dus wel geld om de naam te mogen gebruiken en hij moet voldoen aan de voorwaarden
paulus811
5 jaar geleden
Mbt faillissement, andersom is ook mogelijk (en meer voorstelbaar...), een faillissement van de franchisenemer heeft geen effect op de franchisegever. Daarnaast is het niet alleen merknaam en producten, maar vooral ook reclame en online media zoals websites. Vaak mag men als franchisenemer ook 'vreemde' producten verkopen, een franchise vlaaienwinkel die ook lunches doet is vrij gebruikelijk. Het is aan de franchisegever welke vrijheid wordt gegeven.