Moeten wij een BV of VOF oprichten?

Ik wil een filmbedrijf oprichten die films en muziekvideo's zal produceren. Binnenkort willen wij ons inschrijven bij de KVK (Kamer van Koophandel) maar weet niet of ons onder een BV of VOF valt. Ik zal een korte omschrijving geven hoe het bedrijf inelkaar zal zitten.

Samen met een goede vriend van mij hebben we een groep (crew) samengesteld van 6 personen. Wij willen dat iedereen in de groep gelijk is. Hiervoor hebben we besloten dat wij met zijn 6en (oprichters) onder het bedrijf willen staan. Maar valt dit dan onder een BV of VOF; en is het uberhaubt mogelijk? Alvast bedankt voor het lezen en uw reactie!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Quidplura
5 jaar geleden
Anderen hebben je vraag al beantwoord, ik wil daar nog iets aan toevoegen. Ben je je ervan bewust dat uit het oprichten van een vof of een bv ook administratieve verplichtingen voortvloeien? In het geval van een bv moet je een jaarrekening produceren, voor een vof en bv moet je ieder kwartaal een belastingaangifte omzetbelasting doen. Hebben jullie ook al besloten wat het startkapitaal is? Wie gaat welke functies vervullen? Wie doet het administratieve werk? Hoe ga je eventuele winst uitkeren? Weet je al welke belastingen en loonkosten je hier eventueel over hebt? Voordeel van een bv is inderdaad dat je niet privé aansprakelijk bent, maar het is ook een stuk duurder. Nadeel van de vof is inderdaad dat schuldeisers je kaal kunnen plukken als één van de andere vennoten het bedrijf in de schulden werkt. Ik zou er nog even een keer heel goed over nadenken. Ik heb, met alle respect, niet het idee dat jullie weten wat er op je afkomt als je een vof of een bv wil beginnen.

Het beste antwoord

Dat kun je zelf kiezen. Beide zijn mogelijk.
Maar voor een BV moet je eerst naar de notaris, om die BV officieel op te richten (dat kost dus geld). Een BV moet daarbij aan bepaalde eisen voldoen. Voordele van een BV is dat de aandeelhouders niet hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Een VOF is simpeler, en kun je zelf oprichten. Een maatschap is ook mogelijk.
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is wat je zelf wil daar zijn geen regels voor. Hoe je het bedrijf verder inricht als directie leg je vast.
ronron1212
5 jaar geleden
Beide mogelijk.

Maar als je kiest voor een VOF moet je wel een erg groot vertrouwen in elkaar hebben. Ieder van de vennoten is hoofdelijk voor het geheel aansprakelijk. Als de VOF een schuld heeft die de VOF niet kan betalen, kan een schuldeiser elk van de vennoten aanspreken voor het volledige bedrag. In tegenstelling tot bij een BV is er geen scheiding tussen ondernemings- en privevermogen.

Met 6 vennoten is het ook lastig zaken doen als wederpartij. Maak je elk van de vennoten volledig bevoegd? Handig voor de wederpartij maar een risico voor de vennoten die misschien niet achter de beslissing staan die een van heeft genomen. Het is ondoenlijk om voor elke vraag van "buiten" eerst met 5 andere vennoten te overleggen. Kies je ervoor om de vennoten slechts gezamenlijk bevoegd te maken, dan geeft dat weer gedoe bij het ondertekenen van overeenkomsten; dan moeten er steeds twee tekenen.

Een ding weet ik wel: als ik ooit een bedrijf zou starten, werd het geen VOF.

Met een BV heb je scheiding tussen prive- en ondernemingsvermogen. De oprichting moet gebeuren bij notariele akte. Maar bedenk: 6 'baasjes' is wel heel democratisch maar ongebruikelijk en onpraktisch.
Computoon