Kan je stoppen met school als je in VWO 5 zit? Zo niet, hoe kan je er dan zo snel mogelijk vanaf?

Ik zit in vwo5 nu, en ben net 16 geworden. Ik wil zelf ondernemen, en ben zeker niet van plan iets met school te doen later. Ik heb school dus in principe helemaal niet meer nodig, maar het kost me nu superveel tijd. Ik heb weinig tijd voor mijn eige onderneming. Zijn er bepaalde uitzonderingen zodat ik eerder van school af kan? Het liefste wil ik er zo snel mogelijk van af, waarbij ik het meest tijd over houd voor mezelf.
Ik dacht zelf aan misschien online school, en minder werk ofzo iets. Of dat ik op een of andere manier bij de rechter mezelf kan zetten als een 18 jarige (hier heb ik ooit iets van gehoord, geen idee hoe het werkt) Laat me uw ideeen horen! :) Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Zou dat jaar maar afmaken want zo een diploma is altijd waarde vol ook als ondernemer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212 Ik zou nog 2 jaar op het VWO moeten. Maar vwo en al het huiswerk kost echt veelste veel tijd voor mij.. Ik denk dat de snelste weg voor mij eruit is, als ik naar havo ga en dan mn havo diploma haal. Ik zit al op een hoger level dan havo, dus het meeste zal ik al snappen en dan heb ik dus ook een stuk meer tijd. Maar ik vind het eigenlijk alsnog teveel tijd kosten.. Ik wil eigenlijk al op mijn 17e de wereld beetje rondreizen, grote mensen ontmoeten en telkens maar meer en meer automatisch verdienen en de leven leven die ik wil. Hoop dat je t snapt
ronron1212
5 jaar geleden
Ik snap het best. Ben wel wat ouder dan jij maar vroeger wilde ik dat ook wel. Maar ben blij nu dat ik toen mijn school wel heb afgemaakt. Je moet namelijk nog heel lang werken. Een mooi diploma is dan best wel handig. Als je twee jaar veder bent ben je ook volwassen en dan kan je gaan doen wat je wil.
Amadea
5 jaar geleden
Bovendien: stel dat het helemaal mis gaat met die plannen van jou. Dan gaat het verdraaid moeilijk worden om zonder schooldiploma een werkgever te vinden. Zeker weten dat je daar enorm veel spijt van krijgt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zeker waar, allebei. Maar het gaat me sowieso lukken, de vraag is alleen wanneer. Ik ben niet zo iemand die van school afgaat omdat ik het haat en ik haat maandagen bla bla bla. Ik heb plannen en school zit er niet in. Ik heb al een keer 4000$ in een week verdient op mijn 15e. En ik ben nogmaar net begonnen. Ik kan hier simpel meer dan 10k per maand verdienen. en uiteindelijk 100k. Ik wil gewoon zo snel mogelijk van school af, zodat ik meer tijd heb, zodat ik eerder mijn doelen kan bereiken. Het gaat niet om of het fout gaat of niet, maar echt puur en alleen om de tijd.
Antoni
5 jaar geleden
Het laatste jaar, het zesde van het VWO, is vooral herhaling van lesstof. Mogelijk hoef je gedurende dat jaar minder tijd te besteden aan school dan je nu verwacht. Informeer daar eens naar bij docenten, als je dat een goed idee vindt.
tinus1969
5 jaar geleden
@Botzzzke, ik ben toch benieuwd hoe je zoveel geld denkt te kunnen verdienen (je hoeft niet de details van je geheim te verklappen, maar een korte omschrijving ben ik wel benieuwd naar).
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens; op je 15e-16e kun je niet zomaar je eigen onderneming starten of commerciële activiteiten ontplooien. Je bent namelijk minderjarig en daardoor niet handelingsbekwaam. KvK inschrijving is daardoor ook problematisch. Transacties zijn daardoor nietig, of in ieder geval kan iemand met wie je een contract zich daarop beroepen - wat eindeloos gezeik kan opleveren als er ergens iets misgaat.
Antoni
5 jaar geleden
@tinus1969, zijn vader of moeder (of een andere bekende van hem) kan de verantwoordelijke volwassene zijn. Zo deed de bekende jonge ondernemer Ben Woldring dat ook toen hij nog minderjarig was. Hij is inmiddels miljonair geworden.
MarBet
5 jaar geleden
Zou een mbo opleiding in de richting Handel en Ondernemerschap ook een optie voor je zijn? Ik denk dat je vanuit vwo5 daar versneld doorheen kan, je leert dan de kneepjes van het ondernemerschap en je haalt toch een diploma waarmee je ook verder kan naar hbo, mocht je dat in de toekomst toch willen.

Antwoorden (2)

Je hebt geen leerplicht meer. De leerplicht is voor alle kinderen tussen 15 en 16 jaar. Maar dit betekent nog niet dat je met school kunt stoppen.
Jongeren van 16 en 17 jaar moeten een startkwalificatie hebben. Hebben ze deze niet, dan hebben ze een kwalificatieplicht.
Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). Dus als je voor je VWO-opleiding geen ander diploma hebt gehaald, hebt je geen startkwalificatie.
Als je inderdaad geen startkwalificatie hebt en dus een kwalificatieplicht hebt moet je volledig dagonderwijs volgen. Je mag niet voltijd werken. Volg je echter beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo? Dan kan hij leren en werken combineren.
Dus misschien is dat laatste een optie voor je. Je zegt dat je een eigen bedrijf wilt beginnen. Mogelijk is er een beroepsbegeleidende leerweg die aansluit bij het soort bedrijf, dat je wilt starten. Dan kan je op deze manier aan je kwalificatieplicht voldoen, en tegelijk ervaring opdoen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankuwel voor al die informatie! Ik zal eens even kijken naar die bbl in het mbo. Ik heb al een soort van eigen bedrijf begonnen, en ik zal ook pas van school af gaan als ik zeker weet dat dit gaat werken. nogmaals, bedankt! :)
Quidplura
5 jaar geleden
Een goed antwoord. Wel een opmerking bij BBL. Wanneer je deze vorm van opleiding wil gaan doen, moet je zelf een leerwerkplek regelen. Deze moet bereid zijn je te begeleiden gedurende de complete opleiding en je een contract aanbieden van ten minste 20 uur. Kijk trouwens ook goed naar het niveau mbo-opleiding. Het niveau dat je wil doen, is mbo-4. Dat niveau sluit aan bij de mavo/ tl.
er zijn 3 opties die je kunt doen(duren allebei 2 jaar):
1 haal je vwo diploma
2 wordt 18 en ga van school
3 zak naar 5 havo en haal je havo diploma
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb inderdaad over de derde optie gedacht. Maar moet ik van vwo5 naar havo4 gaan? Of kan ik gelijk naar havo5. Want in havo4 tellen je punten al mee voor je eindexamen dus misschien moet ik dan nog havo4 opnieuw doen. Het zal me dan wel heeelll veel tijd schelen.