wat gebeurt er als ik me inschrijf bij de KVK?

ik werk in loon dienst en wil graag een stapje verder met me hobby fotografie. Hier heb ik maar 1 dag in de week tijd voor wat ik prima vind, het hoeft ook geen mega bedrijf te worden maar ik wil wat geld gaan vragen zodat ik mijn reiskosten kan vergoeden en een beetje kan sparen zodat ik bijvoorbeeld een nieuwe Camara kan kopen. Nu kom ik er zelf niet helemaal uit wat voor gevolgen het voor mij heeft als ik me inschrijf bij de kvk.
want hoe zit het nu met de belasting, inkomsten belasting etc. Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. moet ik strak heel veel betalen ? dus dat ik mijn loondienst baan heb om mijn eigen bedrijfje te betalen? of is dit helemaal niet zo?

Ik wil ongeveer 40 euro vragen voor een fotoshoot. wat misschien maar 1x in de maand voor gaat komen.

ik heb op internet gezocht maar ik kom er niet zo goed uit, ook omdat ik het niet snap. Wie kan mij het wat makkelijker uit leggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
SimonV
6 jaar geleden
Wat je verdient wordt bij je loon opgeteld. Ook zonder KvK.
Je zult btw in rekening moeten brengen, die particulieren niet terug kunnen vragen. Dus voor hen word je duurder.
Pas als je regelmatig werkzaamheden uitvoert dan wijst dit op het hebben van een onderneming.
In jouw geval zou ik me niet inschrijven, pas als er sprake is van regelmatige opdrachten (minstens één keer per maand). http://www.smartupnetwork.nl/wanneer-bedrijf-inschrijven-kvk/

Antwoorden (2)

De gevolgen zijn dat je een btw boekhouding moet gaab bijhouden, plus allerlij andere administratieve rompslomp. Je kan beter af en toe een factuur zonder btw geven, dan hoef je alleen maar bij te houden wat je extra verdiende. Helaas hebben somminge opdrachtgevers liever een btw factuur, dus wel van te voren melden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Ik vind dit een negatief antwoord. KVK inschrijving heeft in de praktijk voor- en nadelen; het levert werk op maar kan ook geld besparen (zoals de mogelijkheid om BTW te verrekenen).
De Belastingdienst gaat er van uit dat je een onderneming wilt voeren. Nu is het geen probleem om het eerste jaar verlies te maken, want je moet ook wel investeren in bijvoorbeeld apparatuur, maar op een gegeven moment moet het toch wel een winstgevende zaak worden, anders ziet de belastingdienst je niet meer als ondernemer.

Je kunt nu inderdaad een bonnetje maken voor de opdrachtgever waarop je geen BTW berekent en je geeft deze inkomsten op bij je aangifte inkomstenbelasting als "inkomsten uit overige werkzaamheden" o.i.d..