Kun je als Zzp-er middenin het jaar je auto 'op de zaak' zetten?

Kun je dan in het huidige jaar de aanschafkosten volledig aftrekken? Kun je tot aan de datum van overgang 19 cent per kilometer aftrekken en na deze datum alle kosten (brandstof, onderhoud etc.) Is de eventuele bijtelling voor privé gebruik dan pro rata?

Toegevoegd na 26 minuten:
Het gaat om een youngtimer die -economisch- al is afgeschreven...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Je kunt midden in het jaar een auto zakelijk aanschaffen, maar je kunt niet midden in het jaar een prive auto overhevelen naar de eenmanszaak. Dat laatste kan namelijk helemaal niet: je kunt als eenmanszaak geen auto kopen van jezelf en ook niet verkopen aan jezelf. Zakelijk of prive is een keuze die je alleen kunt maken op het aanschafmoment van de auto.

Als de aanschafwaarde van de auto meer dan 450 euro is, moet je over 5 jaar afschrijven tot een realistische restwaarde, dus niet ineens tot nul in het jaar van aanschaf.

Bijtelling over een zakelijke auto betaal je vanaf de datum van aanschaf, die datum kun je invullen in de belastingaangifte.

Toegevoegd na 45 minuten:
Aanvulling: de keuze maken kan alleen op het moment van aanschaf van de auto OF het moment van de start van de eenmanszaak. Ik had de aanname gemaakt dat die eenmanszaak er al was.

Feitelijk maak je overigens de daadwerkelijke keuze pas bij de eerstvolgende aangifte inkomstenbelasting, maar dan nog is de keuze prive of zakelijk vanaf het moment van aanschaf of oprichting onderneming, niet een willekeurige datum er tussenin. De keuze kun je in theorie zelfs nog herzien tot de aanslag inkomstenbelasting definitief is en de bezwaar termijn verstreken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Zakelijk of prive is een keuze die je alleen kunt maken op het aanschafmoment van de auto." Maar wanneer de auto al privé bezit is voordat je als zzp-er start dan kun je toch overhevelen? Moet dat dan volgens jou direct bij de start of mag het ook op een ander moment?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Stiefel67 Ja, als je nog geen eenmanszaak hebt kan het ook op het startmoment van de onderneming (eenmanszaak). Excuus, ik nam aan dat die al was opgericht. Maar dan nog heb je maar twee keuzes: start onderneming of aanschaf auto. Geen andere datum. Zie de aanvulling op mijn antwoord.