Kun je na het behalen van wettelijk certificaat, periodiek verplicht worden om je competenties te tonen; op straffe van het verlies van de licentie?

Vlgs de wet WRM wordt iedere rijinstructeur verplicht gesteld om5 jaarlijks zijn licentie na een proeve van bekwaamheid opnieuw te halen. Op straffe van intrekking en het opnieuw volgen van een zgn. herintrede-traject. Kan deze procedure -uitgevoerd door een (overheid?) aangestelde organisatie (IBKI)- de consequentie rechtvaardigen dat men in zijn bedrijfsvoering wordt belemmerd (opschorting licentie), als men wel aan alle voorwaarden heeft voldaan voor bijscholing, maar door omstandigheden niet voldoet aan de eisen gesteld door exameninstituut (IBKI). De hierbij gestelde eisen alsmede de wijze van examinering roept veel vragen op binnen de branche van instructeurs betreffende de gestelde toegevoegde waarde en de willekeur die lijkt te bestaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja daarom is het ook ingesteld
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is geen beroepsgroep waarin dat op vergelijkbare wijze gebeurt!
ronron1212
6 jaar geleden
Advocaten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
pas nadat aangetoond/bewezen is via strafrecht/tuchtrecht dat is gemalverseerd

Antwoorden (1)

Ja dat kan !

En het is ook logisch omdat vaardigheden die niet geoefend worden kunnen vervagen. Of er kunnen verkeerde gewoonten in sluipen. Soms kan er ook sprake zijn van nieuwe inzichten die geleerd moeten worden.

Wanneer verlies van vaardigheden gevaarlijke gevolgen kan hebben is het niet ongebruikelijk dat deze vaardigheden herhaaldelijk opnieuw bewezen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is niet of je redelijkerwijs je vak moet bijhouden, maar of ondanks gevolgde (en verplichte) bijscholing je tevens 5-jaarlijks opnieuw verplicht kan worden je licentie te halen; met de consequentie dat bij zakken je je bedrijfsvoering moet staken totdat je wederom je examen haalt (zoals je 5 jaar ervoor al hebt gedaan!)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ja. Het gebeurt meer, b.v. ook bij je EHBO diploma.
(Al zal daar je bedrijfsvoering waarschijnlijk niet van afhangen.)
jodyenboyke
6 jaar geleden
Ook mensen die werken onder Wet Financiel Toezicht moeten elke drie jaar weer een toets doen om hun licenties te behouden. En in andere beroepen waarbij je je aansluit bij een branche-organisatie moet je je jaarlijks bijscholen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je om de 5 jaar je vakbekwaamheid moet bewijzen voor behoud van licentie is het duidelijk, dat als je die vereiste bekwaamheid niet aflegt (ondanks die beweerdelijke (verplichte) bijscholing)dat je dan een nieuw traject moet volgen om de licentie weer te verkrijgen. Maar wellicht komt het met u gewoon in orde.Uiteindelijk gaat het wel om de veiligheid(ook van anderen)