Hoe start ik een bedrijfje in België (of in Nederland), ik heb totaal geen kennis van dat soort zaken?

Ik ben een totale leek op het vlak van een bedrijfje beginnen. Ik ben enigszins toevallig iets begonnen dat maar blijft groeien maar ik weet helemaal niet hoe ik dat nu moet in orde krijgen met de wetgeving. Ik had graag een stappenplan gekregen hoe ik alles in orde breng met belastingen en dergelijke, maar weet niet waar ik daarvoor in België moet aankloppen.
Het werk verricht ik in het bedrijf van mijn oom, die voor mij metaal snijdt dat ik dan verder afwerk en verkoop. Er schijnen opties te zijn, dat het op naam van mijn oom zijn bedrijf komt en ik als arbeider door hem betaald wordt. Of dat ik een éénmansbedrijfje wordt. Ik weet niet wat het voordeligst en het interessantst is, kortom, ik heb raad nodig.
Alvast bedankt voor uw bijdrage.
(ik vroeg me af of het ook interessanter kon zijn om het bedrijfje zogezegd in Nederland te vestigen, ook al gebeuren de meeste werken in België)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

De Kamer van Koophandel kan helpen bij het oprichten van een bedrijf. De belastingdienst kan adviseren over de belastingtechnische kant van het starten van een onderneming.

Net als in Nederland bestaat er in België een Kamer van Koophandel, namelijk “Belgian Chambers”. Op deze website http://www.belgianchambers.be kunt u de dichtsbijzijnde Kamer van Koophandel in België makkelijk opzoeken. Elke Kamer van Koophandel heeft een eigen website waarop u veel informatie kunt vinden over het starten van een bedrijf, innoveren, en nog veel meer.

Op http://www.belgianchambers.be/kamers-van-koophandel/wat-kan-een-kamer-voor-u-doen/ vind je:

"Wat kan een kamer voor u doen?

U wil contacten met andere ondernemers? U wenst informatie over een nieuwe fiscale maatregel? U heeft een vraag over een zending naar het buitenland? U zoekt een klankbord voor uw nieuwe businessplan? U zoekt een overnemer voor uw bedrijf? U heeft een vraag over een milieuvergunning? U wil een bedrijf oprichten?

De activiteiten van de kamers kunnen worden samengevat in 3 kernwoorden:
• belangenbehartiging
• dienstverlening
• netwerking

Het concrete aanbod verschilt van kamer tot kamer. Wil u graag weten wat uw kamer allemaal doet, neem dan zeker contact met hen op."