Met het Verdrag tot samenwerking inzake octrooien (Patent Cooperation Treaty, oftewel PCT) kunt je via één aanvraagprocedure wereldwijd octrooi aanvragen. Verlening in alle landen die zijn aangesloten bij het PCT-Verdrag is onbetaalbaar en ook niet zinvol. Je kunt direct een aanvraag indienen bij de World Intellectual Property Organization (WIPO) of eerst bij Octrooicentrum Nederland, onderdeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

De kosten voor deskundige hulp van octrooigemachtigden kunnen oplopen. Octrooigemachtigden hanteren namelijk een uurtarief, vergelijkbaar met dat van advocaten. Voor de eerste 30 maanden van de PCT-procedure moet je rekening houden met een bedrag van ongeveer € 20.000. De kosten voor de totale procedure (aanvraagprocedure, Europese en nationale fase en kosten voor octrooigemachtigden) liggen tussen de € 50.000 en € 100.000. Octrooigemachtigden kunnen u hier meer gedetailleerde informatie over geven.