Als een klant een incasso terugboekt, krijgt het bedrijf dan een melding dat het is teruggeboekt?

Een klant stuurt een bedrijf een incasso machtiging. Nadat de automatische incasso is overgeboekt, boekt de klant het na ongeveer een week terug (storneert het bedrag door de incasso terug te draaien).
Krijgt het bedrijf nu een melding van de bank, of kan het bedrijf zien dat er van een rekening van een klant een incasso is teruggeboekt (gestorneerd).

Toegevoegd na 5 minuten:
Bank van mijn bedrijf is Rabobank.
Klant heeft SNS bank (gezien iban nummer).

6 jaar geleden
2.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja het staat eerst wel op je rekening en dan is het er weer afgeboekt dus dat kan je zien..

Het beste antwoord

Ja, dat moet ook want feitelijk heeft de klant dan niet betaald. Die terugmelding door de bank gebeurt met "reasoncodes". Zo zijn er codes voor bijv. een onjuist of onbekend opgegeven IBAN-nummer, als de debiteur een spaar- i.p.v. een betaalrekening heeft opgegeven, als er een saldotekort is, als de debiteur incasso van de transactie weigert, enz. enz.

Eigenlijk hoef je als bedrijf niet zo blij te zijn met deze "macht" van de klant. Wanbetaling wordt wel erg in de hand gewerkt. Alleen loterijen hebben speciale machtigingen, deze zijn niet storneerbaar.
Computoon