Hoe horen wij deze factuur in te boeken?

Zie de bijlage voor de factuur van onze fulfilmentpartij.

1. Het bedrag van €1.118,27 wordt door ons betaald aan de fulfilmentpartij, hier kunnen wij dus 21% (194,09) BTW op terugvragen?

2. Het bedrag van €1.462,11 is de totale omzet. Minus de gemaakte kosten komen wij op een totaal van €343,84. Kunnen wij het bedrag van €343,84 inboeken als omzet of dienen wij €1.462,11 in te boeken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Naar mijn idee wordt het (als het document een factuur is) een boeking als:

4 kosten 924,18
1 btw in vooraftrek te brengen. 194.09 (5b op de aangifte OB)
1 Crediteuren. 343.84
Aan 1 Voor ons ontvangen bedragen incl btw 1462.11 (tegenpartij is alleen kassier)

Van die laatste regel moet je zelf nog zorgen dat de btw correct wordt gefactureerd. Stel dat het bedrag van eur 1462.11 incl. 21 procent btw is.
Dan zou per saldo na administratieve verwerking de boeking zijn:

1 Voor ons ontvangen bedragen incl btw 1462,11
1 Aan omzet 1208,36
1 Aan af te dragen btw 253.75
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het goed begrijp: €194,09 btw terugvorderen
(van €1.118,27 kosten) €307,04 btw afdragen
(van €1.462,11 omzet)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Excuses aanpassing: Als ik het goed begrijp: €194,09 btw terugvorderen
(van €1.118,27 kosten) €253,75 btw afdragen
(van €1.462,11 omzet)
Computoon
7 jaar geleden
Niet over eur 1462,11 omzet maar eur 1208,36 omzet. (21% van 1208,36 is eur 253,76). Even ervanuitgaand dat het btw-percentage over de gehele omzet 21% is en dat er alleen binnenlandse verkopen zijn gedaan. Verder: ja. Het gaat om bedragen die de tussenpartij ontvangen heeft van kopers en ik ga er daarom vanuit dat die bedragen inclusief btw zijn. Het btw-bedrag is geen omzet, want dit draag je af aan de belastingdienst. Wat wel een vraag is (maar ik neem dat je dit onderzocht hebt en/of de tussenpartij je hierover kan informeren) ) hoe je de correcte omzet en btw daarover in je financiele administratie krijgt. Normaal gesproken maak je zelf facturen en aan de hand daarvan komen omzet- en btw-bedragen in je financiele administratie terecht. Je zult daar detailgegevens voor moeten hebben. (Want stel dat er omzet bij zit die betrekking heeft op andere EU-landen, als dat B2B-omzet is zal dan sprake zijn van omzet met btw-verlegd).