Is een beherende vennoot bij een CV automatisch een eigenaar?

Bij een CV (Commanditaire Vennootschap) heb je stille vennoten en beherende. Ik weet dat een stille vennoot iemand is die geld in het bedrijf stopt, maar zich niet met het bedrijf mag bemoeien.

Maar hoe zit dat met een beherende vennoot? Is dat dan automatisch een eigenaar van het bedrijf?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.incuria.nl/NL/cv.html

Het beste antwoord

In principe is inderdaad de beherende vennoot automatisch eigenaar. Omdat de CV zelf geen rechtspersoon is komen de aangekochte goederen op naam van degene die ze kocht en dat is in principe de beherende vennoot die 'alles regelt'.

Echter er is soms wel wat onduidelijkheid betreffende de afgescheidenheid van de activa van de CV. Als de CV slechts één beherend vennoot had, werden die goederen niet beschouwd als een afgescheiden vermogen ten behoeve van de CV maar werden deze goederen volledig gerekend tot het juridische vermogen van de beherend vennoot.

Echter de Hoge Raad heeft in 2003 uitgemaakt dat de CV met één beherend vennoot juist wél een afgescheiden vermogen heeft, en dat deze dus – als zodanig – drager is van rechten en plichten.

Die nuanceringen gaan dan niet zozeer over de vraag wie eigenaar is maar wie de verantwoordelijkheid heeft voor de besteding van die goederen. Immers alleen rechtssubjecten kunnen eigenaar zijn en dat is een CV niet.

http://www.roheadvocaten.nl/nl/blog/de-cv-commanditaire-vennootschap-met-een-beherend-vennoot-een-gevaarlijke-constructie

Toegevoegd na 17 minuten:
Wel wordt de stille vennoot ook mede eigenaar genoemd.
https://www.finler.nl/commanditaire-vennootschap/
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Ik ga hier mee aan de slag.