Stichting mag winst maken maar niet uitkeren aan iemand binnen de stichting hoe zit dat?

Stichting mag winst maken maar niet uitkeren aan iemand binnen de stichting? Betekend dit dat ook de oprichter geen winst mag bewaren?
En waar zou dat stukje winst dan heen gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Blijft binnen de stichting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar je kunt er dus niet je brood mee verdienen?
ronron1212
7 jaar geleden
Je kan toch op de loonlijst staan bij een stichting.
tinus1969
7 jaar geleden
@xxKimbb, dat klopt. Dat is namelijk het hele idee van een stichting. Een stichting mag geen winst uitkeren aan het bestuur; het alternatief is een BV.

Het beste antwoord

De eventuele winst die stichting maakt, blijft in de stichting. De stichting kan daarmee dingen doen die behoren tot het doel van de stichting.

Het risico bestaat natuurlijk, dat de bestuurders van de stichting zichzelf zo'n hoge beloning geven dat er niet veel geld gaat naar het doel waarvoor de stichting is opgericht en dat de winst ook minimaal of afwezig is. Als je een stichting hebt die je de ANBI-status wil laten krijgen van de Belastingdienst (waardoor giften aan die stichting aftrekbaar worden van de inkomstenbelasting) mag dat niet. De bestuurders van zo'n stichting-met-ANBI-status mogen alleen een vergoeding ontvangen voor daadwerkelijk gemaakte kosten. Denk hierbij aan een vergoeding voor persoonlijke onkosten die met het voorbereiden en bijwonen van een bestuursvergadering samenhangen (reis- en verblijf, privételefoon, privé ICT-voorzieningen e.d. ) Een stichting kan ook werknemers in dienst hebben, waarvan het werk in relatie moet staan met het doel van de stichting.

Bij een stichting zonder ANBI-status kunnen de bestuurders elke "gewenste" beloning ontvangen. Maar hierover moeten die bestuurders wel inkomstenbelasting betalen. (Behalve als het om een onkostenvergoeding gaat die in relatie staat tot de werkelijk gemaakte kosten.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een bijzondere passage uit het bronbestand:

"Loondienst

Een bestuurder van een ANBI-stichting die ook als directeur in loondienst van de stichting werkt, kan leiden tot verstrengeling van belangen. Dan zou de bestuurder immers werkgever en werknemer tegelijk zijn. Het komt de interne controle niet ten goede en kan het vertrouwen van de donateurs schaden. Een bestuurder van een ANBI mag niet meer dan een vergadervergoeding ontvangen.

Een directeur van een stichting kan zonder probleem in loondienst gaan werken, en daaruit een marktconform salaris ontvangen. Het kan wel zo zijn dat als een salaris erg hoog is, eventuele donateurs of subsidieverstrekkers wellicht minder gul worden omdat ze zien dat hun geld wordt besteed aan hoge salarissen. Dit blijkt immers uit de jaarrekening van de stichting."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Ik ga hier mee aan de slag.

Andere antwoorden (1)

De winst komt ten goede aan het doel van de stichting.
Winst is hetgeen overblijft als alle kosten worden afgetrokken van alle inkomsten. Loonbetaling en/of betaling van onkostenvergoedingen valt onder kosten. Door deze betalingen vermindert de winst. Hoe dit binnen een stichting precies geregeld wordt (wie krijgt betaald, waarvoor en hoeveel?) staat in de statuten vermeld.