Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bewaard een ondernemer je ID bij sollicitatiegesprek?

Ik ben bezig met een fictief ondernemingsplan en nu is de vraag wat ik doe met de gegevens. Daarin wil ik verwerken dat ik een kopie van paspoort/id/rijbewijs wil, omdat ik dit zelf ook heb meegemaakt. Maar waarom vragen ze dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Om bij controle te kunnen aantonen dat je geen illegale of kind aan het werk heb.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is eigen initiatief, geen wettelijk voorschrift.

De enige goede reden die ik kan bedenken, is dat hij dan al je identiteitsbewijs heeft op het moment dat je wordt aangenomen. Feitelijk zou hij alle andere verzamelde identiteitsbewijzen moeten vernietigen.

Een werkgever is verplicht om je identiteit vast te stellen voor je begint te werken. Het Handboek Loonheffingen zegt er het volgende over:
2.2 Identiteit van uw werknemer vaststellen

"U moet de identiteit van uw werknemer vaststellen, vóórdat hij bij u gaat werken. Een goed leesbare kopie van het identiteitsbewijs bewaart u in uw loonadministratie.

Op de kopie moeten alle persoonsgegevens staan die ook op het originele identiteitsbewijs staan. Bij het paspoort model 2013 en de identiteitskaart (ID-kaart) model 2013 moet u ook de bladzijde met het burgerservicenummer (BSN) kopiëren."

Aan dit voorschrift (VOOR je begint te werken) moet een werkgever strikt de hand houden. De kopie van het ID mag ook geen rijbewijs zijn in dit geval.

Verder heeft de werkgever zo op voorhand het bewijs dat jij degene bent van wie het identiteitsbewijs is, hij hoeft de persoon voor zich maar te vergelijken met het bewijs. Ook ontstaan dan op een later moment geen ongemakken meer als de werkgever de kopie al vroegtijdig vraagt. (Stel dat een werknemer wil beginnen met werken maar het identiteitsbewijs is ongeldig... dan zal hij eerst een geldig bewijs moeten regelen voor hij mag beginnen met werken.)

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze wettelijke plicht gaat ver; geen geldig ID-bewijs in je administratie hebben van werknemers is 'foute boel':

"De Belastingdienst controleert of je voldoet aan de wettelijke verplichtingen inzake de Wet op de identificatieplicht. Daarnaast controleert de Arbeidsinspectie werkgevers op naleving van de Wet arbeid en vreemdelingen. Deze wet verbiedt om personen die geen vrije toegang hebben tot de Nederlandse arbeidsmarkt te laten werken zonder tewerkstellingsvergunning.

Als je een controle krijgt, ben je verplicht om je administratie te laten zien. Heb je deze niet op orde, dan ben je mogelijk in overtreding en loop je het risico op een boete. Ook kunnen medewerkers worden meegenomen naar het politiebureau om hun identiteit te achterhalen. De niet-gewerkte uren krijg je niet vergoed.

Als de Arbeidsinspectie je betrapt op illegale arbeid, krijg je een procesverbaal voor het plegen van een economisch delict van € 8000 per illegale werknemer. "
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! ik ga hier mee aan de slag

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding