Naheffingsaanslag voor omzetbelasting ontvangen. Voor welke bedrag kan ik bezwaar indienen?

Hallo

Op 25 februari heb ik een naheffingsaanslag gekregen voor het niet op tijd indienen van de aangifte omzetbelasting. Ik dacht dat dit niet meer nodig was omdat ik mijn eenmanszaak heb opgeheven. Op ontvangst dag van de naheffingsaanslag heb ik meteen vooralsnog de aangifte van omzetbelasting ingediend.

Ik ben nu benieuwd welke gedeelte ik van de boete moet betalen?
Het gaat om schatting van €250 voor de omzetbelasting meet daarop €50 niet betalen en €65 voor het niet doen van aangifte.
Kan ik nu bij het betalen van de omzetbelasting het bedrag van €250 en €50 in mindering brengen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Inekez1
7 jaar geleden
Het is niet altijd handig om op eigen houtje aanslagen te gaan verminderen. Je kunt het beste even bellen met de Belastingdienst om de situatie te bespreken. Blijkbaar is niet, niet op tijd, of niet op de goede manier doorgegeven dat je geen onderneming meer hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Belastingdienst beantwoordt telefonisch alleen algemene vragen. Zij kunnen namelijk niet controleren of u de juiste persoon aan de telefoon bent. Soms belooft men om terug te bellen op een afgesproken tijdstip, maar dat gebeurt dan in veel gevallen niet.
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/al53205.pdf
Inekez1
7 jaar geleden
Joan, dat geldt misschien voor de eerste persoon die je spreekt als particulier. Ik heb al ondernemer regelmatig getelefoneerd met de belastingdienst, ook (juist!) met hele specifieke vragen. Dan wordt ik doorverbonden naar iemand die wel degelijk meekijkt in mijn gegevens. Overigens is de vraag: "Ik ben gestopt als ondernemer en heb geen aangifte gedaan, nu krijg ik een naheffing. Wat moet ik doen?" ook door de Belastingdienst te beantwoorden zonder dat ze weten over wie het gaat. Wat van belang is: wanneer is de onderneming officieel beëindigd, zijn daarvoor alle noodzakelijke stappen (bij KvK en Belastingdienst) genomen? Waarschijnlijk niet, want bij het opheffen van de onderneming moet je een laatste aangifte doen, ook voor de btw. Daarna krijg je dus geen naheffing meer. Vraagsteller heeft misschien de onderneming niet op de juiste manier officieel stopgezet, of pas nadat een termijn voor de btw-aangifte was verstreken.

Antwoorden (1)

Of u bezwaar wil maken bij de Belastingdienst als ex-ondernemen of particulier, doe het in ieder geval altijd schriftelijk.
U kunt het beste bezwaar maken tegen alle drie de vorderingen. De vorderingen zijn namelijk allemaal een gevolg van elkaar.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/niet_met_ons_eens/bezwaar/bezwaar_ondernemers

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/bezwaar_particulier_online_formulier