Moet ik als ZZP'er inkomstenbelasting betalen over (ongebruikte) inkomsten die gestort zijn op een zakelijke rekening in de naam van mijn onderneming?

Hi! Ik ben sinds ongeveer een jaar ZZP'er en moet straks voor het eerst belastingaangifte doen. Voor mijn onderneming heb ik een zakelijke rekening bij ING, deze staat dus niet op mijn naam maar op mijn onderneming (geregistreert bij de KVK, belastingdienst etc). Ik vroeg mij af, moet ik over al het geld wat door klanten op deze rekening is gestort inkomstenbelasting betalen? Ik heb namelijk maar ongeveer 10% overgestort naar mijn persoonlijke rekening en gebruikt voor persoonlijke doeleinden. Dit zou dus als loon gezien worden.

Moet ik toch over alles 36,66% betalen? De rechtsvorm van mijn onderneming is een eenmanszaak.

B.v. (niet op waarheid gebaseerd)

Binnengekomen op zakelijke rekening: €10.000,-
Overgestort naar persoonlijke rekening: €1.000,-
Belasting: 0,3666 * €10.000,- = €3.666,-
(Niet rekening gehouden met algemene heffingskorting etc etc.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Inekez1
7 jaar geleden
Ik zou je maar eens goed gaan verdiepen in het houden van een administratie, balans en winst/verliesrekening.
Als ondernemer betaal je belasting over de belastbare winst. Dus omzet - onkosten. Of die winst op je zakelijke rekening staat, op je prive-rekening staat, contant onder je matras ligt of dat je dat geld hebt uitgegeven voor prive-doeleinden maakt niet uit.
erotisi
7 jaar geleden
Privéonttrekkingen zijn uitgaven die u uit het ondernemingsvermogen hebt betaald voor uzelf, of goederen die u uit uw onderneming haalt voor privégebruik. Privéonttrekkingen verlagen dus het vermogen van uw onderneming. Maar omdat het geen zakelijke kosten zijn, zijn privéonttrekkingen niet aftrekbaar van uw ondernemingswinst.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi; van privé-onttrekkingen en apart ondernemingsvermogen is vooral sprake bij een BV.
tinus1969
7 jaar geleden
@roemerbakker, al BTW afgedragen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 yes, 4 maal! Het lijkt erop dat ik wel alles moet betalen toch?
tinus1969
7 jaar geleden
@roemerbakker; welke 'alles'?

Antwoorden (1)

Bij een eenmanszaak moet je inkomstenbelasting betalen over de boekhoudkundige winst. Die winst wordt niet beïnvloed door privéopnames; hoeveel je overmaakt naar jezelf is dus niet van belang. Bij een eenmanszaak is er geen sprake loon. Als jij in dit voorbeeld 10.000 euro omzet hebt en geen aftrekbare kosten, dan moet je 10.000 als inkomsten opgeven in je aangifte inkomstenbelasting.

Leestip: Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.