Kan een ondernemer grotere leningen krijgen bij de bank?

Leningen zijn vaak beperkt vanwege het beperkte eigen vermogen. Maar zijn er mogelijkheden voor een flinkere banklening wanneer iemand met een goed concept komt waarbij de slagingskans extreem hoog is, of moet per se het eigen vermogen eerst uitgebreid worden door werving van investeerders om dit te kunnen bereiken?

Toegevoegd na 20 minuten:
*vreemd vermogen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Reddie
7 jaar geleden
Je geeft zelf al het antwoord.
De bank zal eerder geld lenen als er een grote kans is dat ze aan je kunnen verdienen, dan als er grote kans is dat ze aan je verliezen.
En als je er eigen geld in steekt zul je meer je best doen om te slagen.
Allemaal afwegingen die de bank maakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja !!! Er zijn speciale starters kredieten . Door de overheid gegarandeerde ( gedeeltelijk ) een bank behoort je daar in te helpen . Maar banken lenen makkelijker 10 miljoen zonder dekking ( met een goed ondernemers plan ) dan 20.000 aan iemand ook al heeft de persoon een goed plan . Waarom ze verdienen niks aan die kleine klanten . Pas als de overheid hun daarvoor extra faciliteert ( betaald ) komt er wel eens wat los .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Interessant, dankjewel

Het beste antwoord

Bij een lening bestaat (vanuit de bank gezien) altijd het risico dat de lening niet wordt terugbetaald. Dan heeft (ook) de bank een probleem. "Mooie verhalen" en een "flitsende presentatie" van de leningaanvrager bieden geen enkele vorm van zekerheid voor de bank. Bij een grote lening van de bank in combinatie met een laag eigen vermogen van de leningaanvrager gaat de bank bedrijfsrisico lopen.

Een bank wil zekerheid. De zekerheid wordt groter door een groter eigen vermogen. Of door een lening met een fysiek onderpand (denk aan de hypotheek). Of door verpanding van de vorderingen op debiteuren aan de bank.

Misschien is crowdfunding wel iets in de situatie dat de bank niet "meewerkt"? Zie onderstaande tekst van Wikipedia.

"Crowdfunding (ook wel publieksfinanciering genoemd) is een alternatieve wijze om een project te financieren. Om een project te financieren gaan ondernemers in de meeste gevallen naar de bank om een kredietaanvraag te doen en zo startkapitaal te verkrijgen. Crowdfunding verloopt echter zonder financiële intermediairs, maar zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers.

Crowdfunding gaat in principe als volgt: een groep of persoon, dat kan zowel een ondernemer als particulier zijn, wil een project starten, maar heeft onvoldoende startkapitaal. Om dit kapitaal te verwerven biedt hij of zij het project aan (bijvoorbeeld op een platform op het internet) en vermeldt het benodigde bedrag erbij. Op deze manier kan iedereen investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Dit in tegenstelling tot bankkredieten en grootinvesteerders, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders die een groot bedrag inbrengen. Deze kleine investeerders noemt men the crowd het Engelse woord voor de mensenmassa."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In feite zou je dan ook met een opgehaald bedrag via crowdfunding naar een bank kunnen gaan om nog meer kapitaal te verwerven, of denk ik te luchtig?
Computoon
7 jaar geleden
Crowd funding (zo begrijp ik uit teksten op internet) bestaat in verschillende varianten.
De variant waarbij het binnengekomen geld "eigen vermogen" wordt (en de inleggers iets ontvangen wat op dividend lijkt) zou de blik van de bank positief kunnen beinvloeden. Niettemin: voor een echt hoge lening wil een bank zekerheden hebben. Er bestaan echter ook crowd funding varianten die in feite behandeld worden als geleend geld. De inleggers ontvangen dan rente of iets dergelijks. Als de bank dan ook nog geld zou uitlenen wordt de verhouding eigen vermogen-vreemd vermogen nog slechter. Een van de "gouden regels" is, dat bedrijfsmiddelen die lang meegaan (gebouw in eigendom, grond e.d.) met "lang" vermogen gefinancierd moeten worden. Dit zal voor een groot deel eigen vermogen moeten zijn. De kunst is dus, om dat eigen vermogen in een goede verhouding tot het vreemde te krijgen. Dat geeft een bank ook meer zekerheid en het voorkomt dat het bedrijf in problemen komt als het eens een jaar wat minder gaat. Als je goede winsten maakt, bouwt het zichzelf op. Maar ja, je moet wel door de aanloopjaren heen komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fantastisch heel erg bedankt