Moet ik als zelfstandige BTW berekenen als ik onderwijs aanbied (bijles ed) en daarbij wordt ingehuurd door een praktijk voor huiswerkbegeleiding?

Tot nu toe bereken ik dit altijd met 21% BTW. De betreffende praktijk werkt BTW vrij ivm de onderwijsdiensten. Als ik rechtstreeks aan klanten onderwijs lever begrijp ik dat het vrijgesteld is. Maar wat als ik mijn facturen stuur aan de praktijk voor huiswerkbegeleiding?
Ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Ik sta wel ingeschreven in het CRKBO.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Het 'soort' onderwijs is bepalend voor de btw-berekening, niet aan wie u de factuur stuurt of volgens welke constructie u wordt ingehuurd.

In het geval van bijles aan scholieren dient u dus geen btw te berekenen.
7 jaar geleden
Je moet wel opletten dat je dan ook (een deel) van je kosten geen btw mag terugvragen. Dit is wel ff een gedoetje aan het eind van het jaar.