kan ik een stichting omzetten in een eenmanszaak of vof?

ik heb 8 jaar geleden een stichting opgericht en heb het altijd gezien als mijn bedrijf, heb keihard gewerkt. onlangs (tijdelijk) arbeidsongeschikt geraakt. Ik wil t liefst stoppen, of doorverkopen maar mijn bestuur wil door.
wie heeft hier een antwoord op? is er een antwoord op?
bedankt vast

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Win hier vooral goed advies over in en vertrouw vooral niet op een paar willekeurige internetters. Ga naar de kamer van koophandel, consulteer een advocaat ondernemingsrecht et cetera.
Inekez1
7 jaar geleden
Het bestuur kan jou niet verbieden te stoppen en jij kunt hen niet verplichten te stoppen. Bij een stichting is het bestuur verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de stichting, niet de oprichter. Dat jij er jarenlang hard voor hebt gewerkt, betaald of onbetaald, doet daarbij niet ter zake. Als er in de statuten niet is opgenomen dat de stichting ophoudt te bestaan als jij als oprichter er mee stopt, dan heeft het bestuur het recht om de stichting gewoon voort te zetten. (Als zo'n bepaling in de statuten al rechtsgeldig zou zijn.) Volg het advies van SadBunny: zoek informatie en advies bij mensen of instellingen die daarin zijn gespecialiseerd.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet direct, het kan wel worden omgezet naar een BV of NV. Eventueel later kan de BV weer worden omgezet naar een eenmanszaak of vof.

Of jij dat kunt weet is hier niet te beantwoorden omdat het er aan ligt wie de rechtspersonen van de stichting zijn en wat jou overeenkomst met de stichting is. Ben je werknemer? En wat denk je dan door te kunnen verkopen is er bezit? Is het een goed lopende onderneming?