Betaal je belasting over huurinkomsten bij onderverhuur?

Ik ga een pand huren. Op begane grond ga ik een café exploiteren. Eerste en tweede verdieping zijn appartementen die ik ga onderverhuren. Eigenaar van het pand wil één totaal bedrag aan huur ontvangen (voor hele pand). Hoe dien ik fiscaal om te gaan met de door mij ontvangen huur voor de appartementen ? Moet ik deze bij omzet café tellen, of kan ik dit gedeelte privé ontvangen en hoef ik hierover dan geen IB te betalen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ga je het verhuren vor long stay of short stay? Huur is in beginsel vrijgesteld van BTW. Of heb je geopteerd voor BTW belaste verhuur? Huur je het geheel zakelijk of prive (die je dan prive doorverhuurd aan de zaak)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U huurt een pand bestaande uit begane grond en twee afzonderlijke appartementen(etages?). Op de begane grond vestigt u zich als ondernemer. De huur voor de begane grond is aftrekbaar als bedrijfslast. De BTW over de huur is aftrekbaar als betaalde BTW. De ontvangsten van de onderverhuur is een privé aangelegenheid. U moet de onderhuur aangeven als andere inkomsten uit arbeid niet zijnde winst. Aftrekposten met betrekking tot de onderverhuur kunnen rijkelijk geschakeerd zijn. Afhankelijk van meubilaire verhuur of niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gerardkl; bedankt voor het antwoord. De geschetste situatie klopt idd. Pand wordt zonder BTW verhuurd. Hoezo valt de onderverhuur onder overige inkomsten uit arbeid ? Ik dien de ontvangen huur toch weer aan de hoofdverhuurder te betalen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hey Rowe, aangezien je mijn vragen niet beantwoord kan ik je als huurrechtdeskundige die in de dagelijkse praktijk veel met huur werkt helaas niet helpen. Wat ik je wel vast kan zeggen is dat ondanks de goede bedelingen ik toch fouten zie in het gegeven antwoord en de reacties daarop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wijnstein:Excuses, bijgaand alsnog de antwoorden;
Huur is zonder BTW. verhuur is long stay, dus gewoon als appartement waar huurtoeslag etc kan worden aangevraagd. .....Of ik het geheel zakelijk, prive of combinatie van, ga huren is afhankelijk van wat het voordeligst is. Ik kan alle kanten op met eigenaar pand qua huurcontract en bedragen. Als hij maar een bepaald bedrag per maand van mij krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het privé huren en het café privé doorverhuren aan de zaak (mits dit een rechtspersoon is anders maakt het niet zoveel uit). De appartementen zou ik privé doorverhuren voor een dusdanige prijs dat als je het café stopt het aantrekkelijk kan zijn de huur van het geheel door te zetten. Met deze constructie kun je alle kanten op mocht je je café stoppen. Mbt de huurovereenkomsten raad ik je sterk aan een deskundige te raadplegen mbt het opstellen van de onderverhuurovereenkomsten. U moet deze koppelen aan de huurovereenkomst die u zelf heeft met de eigenaar van het pand. Daarnaast moet u een clausule opnemen in de huurovereenkomst met de eigenaar dat als u stopt met het cafe dit redelijkerwijskan leiden tot een beeindiging van uw huuroverenkomst onder bepaalde voorwaarden (bijv 3 maanden huur doorbetalen) Ik zou afraden een 5+5 constructie te maken maar eerder een 2+8 of andere constructie toe te passen. Let op de indexeringsclausule aub. Ga geen overeenkomsten aan voor onbepaalde tijd (privé), maar voor bepaalde tijd aangezien deze sinds kort makkelijker op te zeggen zijn.

Antwoorden (1)

Over inkomsten van meer dan gering bedrag betaal je altijd een Belasting. Als je het pand zakelijk huurt, zijn de huurinkomsten ook zakelijk en gaan deze bij de omzet op. Of er wel of geen BTW in zit ligt er aan hoe jij huurt.

Als je het pand particulier huurt, en verhuurd, dan gaat het bij jou IB aangifte op.

Wat het verstandigst en voordeligst is hangt van meerdere zaken af en kun je het beste moet een boekhouder of accountant bespreken. Als je een zaak gaat beginnen moet je die toch hebben.

Hou er rekening mee dat huurders erg goed beschermt zijn, wat gebeurd er bijvoorbeeld als jij besluit de onderneming te stoppen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
@Jet: Als je het café stopt kan je het toch aan een ander persoon verhuren, of zelfs het gedeelte van het pand verkopen waarin het café gevestigd is. De rest van het pand kan je dan toch gewoon blijven verhuren als dat deel jouw eigendom blijft```/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij huurt, dus kan hij niet verkopen, het is niet zijn eigendom. Als hij met het café stopt, zal hij door moeten blijven huren omdat hij er nog huurders in heeft zitten. Als hij stopt met hij café zou hij inderdaad het café kunnen onderverhuren, mist de huurovereenkomst dat toe laat. Hij staat voor de gehele huur van het pand, ongeacht of hij onderhuurders heeft en deze wel of niet betalen. Dit houdt in mijn ogen een zeker risico in welke hij wel moet in calculeren als hij een dergelijke onderneming gaat beginnen.
Inekez1
7 jaar geleden
In geval van onderhuur is dat niet zo. Als hij stopt met het cafe kan hij zijn huurovereenkomst bij de hoofdverhuurder opzeggen. De onderhuurders worden dan automatisch huurders van de hoofdverhuurder. Dat is wettelijk zo bepaald. Als de hoofdverhuurder dit niet wil, zal hij in zijn huurcontract met de cafe/pand huurder moeten opnemen dat verhuur van de appartementen alleen van tijdelijke aard (minder dan een jaar) mag zijn. Hoe die wettelijke regelgeving dan verder in elkaar steekt weet ik niet, maar is voor zowel hoofdverhuurder als rowe68 wel de moeite waard om uit te zoeken. Uiteindelijk zijn het meestal de onderhuurders die de meeste rechten blijken te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat bedoel ik dus, huurders hebben veel recht. De verhuurder kan best als bepaling opnemen, dat het gehele pand vrij van huurders moet zijn wil het contract ontbonden worden. Rowe kan dan dus jaren aan het pand vast zitten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Mijn vraag heeft echter alleen betrekking op dehuur- inkomsten. BTW verhaal is bekend en de gevolgen bij stoppen van onderneming zijn afgedekt. Ik kan het huurcontract zodanig op laten stellen dat het totaal bedrag wordt gesplitst in een bedrag voor café en een bedrag voor de appartementen. Als ik de huur voor de appartementen nu privé ontvang, moet ik daar dan toch IB over betalen? Huurinkomsten zijn normaliter toch onbelast dacht ik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De rechten van huurders zijn sinds kort een stuk minder sterk dan voorheen. Opzeggen door een verhuurder is vooral bij onderhuur een stuk makkelijk dan de meeste mensen denken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat het niet jou eigendom is, is het geen box 3 verhaal, het is niet jou vermogen. Voor jou wordt het dan een box 1 verhaal. Als de winst over het niet zakelijke gedeelte 0 is, zul je daar ook geen Belasting over hoeven te betalen. Zakelijk betalen en prive ontvangen gaat met de uiteindelijke aangifte toch op 1 hoop als je een 1 manszaak hebt. Hier staat het uitgelegd door de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_woning/u_hebt_een_woning/verhuur_deel_eigen_woning_kamerverhuurvrijstelling
fisbel
7 jaar geleden
@ Jet:
Bij je antwoord en bij je reacties zet ik mijn vraagtekens. Ingevolge artikel 5.19, lid 4, van de Wet IB 2001, worden genotsrechten, die zijn verleend tegen een zakelijke vergoeding, die wordt voldaan in regelmatig vervallende termijnen, die betrekking hebben op een tijdvak van ten hoogste een jaar, gewaardeerd op nihil. Aan een huurrecht, waar een zakelijke tegenprestatie tegenover staat, die periodiek wordt voldaan, wordt aldus GEEN waarde in het economische verkeer toegekend. Simpel gesteld: de huuropbrengsten zijn onbelast.
-------------------------------------------------------
Elsevier verwoordt In:: 9.3.10 – belastinggids 2016 (onder)verhuur.
Onderverhuur:
De enkele onderverhuur van één of meer kamers in de door u bewoonde huurwoning tegen een normale zakelijke prijs is onbelast. Advies van een goede boekhouder lijkt in deze situatie op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die boekhouder had ik ook al aangeraden in mijn antwoord. In mijn antwoord ga ik ervan uit dat hij zakelijk huurt en de kosten opvoert. Als ondernemer moet je dan ook de opbrengsten opvoeren. Als dat per saldo nul is betaal je er ook geen belasting over. Zou een mooie opbrengst zijn, zakelijk huren en de als kosten opvoeren en dan de opbrengst niet aan te hoeven geven. Huurt hij het prive dan kan het zijn dat het de huuropbrengsten niet op hoeft te geven, maar dan kunnen de kosten ook niet afgetrokken worden.