Moet een privé-handelaar zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Dus iemand die een privé-collectie heeft en die alleen aan andere handelaren of mensen verkoopt. Of is dit zoiets als Marktplaats?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Daar valt niet een eenduidig antwoord op te geven.

Vraag 1
De eerste vraag waar de fiscus geïnteresseerd in is, is de vraag of je met de verkopen geld verdient. Heb je een hobby en verkoop je iets om weer iets nieuws van te kopen voor je verzameling, dan is er niks aan de hand. Je maakt namelijk niet of nauwelijks winst. Maar als je slim koopt en weer doorverkoopt, gewoon omdat je er handig in bent, verdien je al snel een leuk zakcentje.

Vraag 2
Heb je een ‘online’ zolderopruiming dan mag je de opbrengst in eigen zak steken. Maar bied je vaker spullen aan via veilingsites, dan kan er een moment komen dat je zoveel verdient dat je als ondernemer wordt aangemerkt. In dat geval ben je btw-plichtig en moet je de ‘winst’ opgeven bij je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’. Omdat je een lage btw-omzet hebt, val je waarschijnlijk in de zogenoemde kleineondernemersregeling. Dit houdt in dat je de btw wel moet opgeven, maar niet hoeft af te dragen. Op de site van de Belastingdienst kun je checken of je je al zorgen moet maken.
SimonV