Hoe werkt het belaingsverkeer op een verkoopplatform?

Ik vraag me af hoe het met BTW gaat op een verkoop platform. Ter verduidelijking de afbeelding met het principe schema. Hoe dient dit betalingsverkeer te geschieden en wie moet welke BTW afdragen of opgeven? Graag een rekensom erbij ter verduidelijking.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De verkoper stuurt jou een rekening voor zijn leveringen en afgesproken prijzen. Als je een btw nummer hebt, kun je de btw terugvorderen. De verkoper zal deze moeten afdragen.

Jij factureert aan de koper inclusief btw en draagt de berekende btw af.

Dus iets kost 100 euro voor de koper

Jij krijg een rekening voor 90 (100-10%), 75,63 netto _ 14,37 btw. De btw kun je terugvorderen als je een bedrijf met btw nummer bent

Jij stuurt een rekening voor 100 euro (74,03 + 15,97 btw) aan de koper en draagt 15,97 af aan de fiscus

Als de koper consument is betaalt deze incl btw zonder deze terug te kunnen vorderen. Is het een bedrijf dan vorderen ze 15,97 btw terug.

Toegevoegd na 9 minuten:
De 74,03 aan de koper moet 84,03 zijn
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de reactie! Duidelijk en overzichtelijk! Bij bijv. Bol.com stuurt de koper nooit een rekening naar Bol.com. Op welke manier kan Bol.com dan de BTW verantwoorden?
ronron1212
7 jaar geleden
Bol.com als ik iets koop krijg ik een rekening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Excuses, Ik bedoel als verkoper.