Waarom is V&D failliet verklaard?

het is inmiddels een grootwarenhuis, waarom is dien zo in een keer failliet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het (was) inmiddels een grootwarenhuis

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ze lijden al jarenlang aan verlies, ze maken elke keer weer een doorstart. Jaren lang, en eind vorig jaar was het zover. De verhuurders wilden V&D niet eens meer als winkelpandhuurder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Failliet ga je wanneer je je schulden niet meer betaald.

De schulden van de V&D waren zo hoog opgelopen dat er onvoldoende geld binnen kwam om de rente en de aflossing op die schulden nog te betalen.

Dat de V&D een groot bedrijf was, dat doet er niet zoveel toe; een groot bedrijf maakt immers vaak ook grote schulden. Ergens komt er een keer een punt dat je gewoon tekort komt.

De V&D maakt al jaren verlies. Dus ook spaargeld uit het verleden en investeringen van aandeelhouders is op een gegeven moment op. En zonder geld en inkomsten is het niet langer mogelijk aan je verplichtingen te voldoen.

De rechter zal in dat geval een faillissement uitspreken.

En dat is precies wat de V&D is overkomen.

Dit faillissement had dus op 3 manieren voorkomen kunnen worden:

1) Meer inkomsten
Een verbeterde winkel-formule had wellicht meer klanten kunnen trekken en daarmee meer inkomsten kunnen genereren.

2) Investeringen
De eigenaren hadden (nogmaals) hun beurs kunnen trekken en geld in het bedrijf kunnen steken.

3) De kosten verlagen
Door personeel te ontslaan, of lagere huurprijzen af te dwingen hadden de kosten omlaag kunnen gaan. Hierdoor blijft er meer geld over dat gebruikt kan worden om schulden af te lossen.
Ook kunnen schuldeisers (delen van) schulden kwijtschelen. Die hoeven dan niet meer afgelost te worden.

Aan alle 3 de optie is gewerkt. Helaas is het niet gelukt om zo voldoende geld bijeen te brengen om een faillissement af te wenden.