Wanneer moet ik inkomstenbelasting afgeven?

Goeiedag,

Ik heb eind vorig jaar een onderneming gestart. De btw aangifte begrijp ik, maar de inkomstenbelasting is mij nog niet helemaal duidelijk.

Ik weet dat ik al mijn kosten van de winst moet aftrekken en daarvan een percentage inleveren.

Het is mij alleen niet duidelijk of ik de inkomstenbelasting over de winst van de afgelopen maanden moet berekenen en afgeven (zoja, waar moet ik dit naartoe sturen). Of dat ik hier nog een jaar mee moet wachten en volgend jaar van dit jaar moet afgeven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In 2017 doe je aangifte over 2016.
Net als bij de inkomstenbelasting voor particulieren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat je in december wellicht een deelfactuur verzonden hebt.
Deze inkomsten (met eventuele uitgaven) moet je nu opgeven, bij je aangifte over 2015.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter aanvulling, dit bedrag dat wordt berekend door de belastingdienst maak je dan over naar het bijgeleverde rekeningnummer, en dus niet op voorhand al, maar zodra je bericht krijgt van de hoogte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Simonv, voor het reageren en het omvatten van mijn voorgaande vraag. In 2015 heb ik geen winst gedraaid, het toenmalige project is niet doorgegaan. Moet ik nu alsnog wat aangeven bij de belastingdienst of niet.
SimonV
8 jaar geleden
Als je verlies hebt geleden (alleen maar uitgaven hebt gedaan), mag je dit opgeven: Als uw onderneming niet direct loopt zoals u het zou willen, kunt u verlies lijden. Dat verlies is te verrekenen met de positieve andere inkomsten uit werk en woning uit box 1 in hetzelfde jaar, bijvoorbeeld met uw salaris uit een dienstbetrekking in deeltijd of met ontvangen alimentatie voor uzelf. Over het saldo van uw inkomsten uit werk en woning wordt de belasting berekend. Is het verlies zo hoog, dat uw belastbare inkomen (dus de optelsom van inkomsten en aftrekposten) uit werk en woning van dat jaar negatief is, dan mag u dat verrekenen met uw belastbare inkomens van de 3 voorgaande jaren. U krijgt dan een teruggaaf van belasting over de vorige jaren. Is 'terugwentelen' van het verlies niet of maar voor een deel mogelijk, dan mag u het verlies, onder bepaalde voorwaarden, verrekenen met de belastbare inkomens uit werk en woning van de komende 9 jaren. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/bedrijfskosten_en_investeren/kosten_en_aftrekposten/fiscale_reserves_en_de_ondernemersaftrek/ondernemingsverliezen_verrekenen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ik moet wel wat aangeven bij de belasting (waar zou ik dit kunnen doen?). Voorgaand was ik student met een inkomen van ongeveer €3000,- per jaar. Moet ik van dat bedrag, na de aftrekposten, 30% afgeven aan de belastingdienst?
SimonV
8 jaar geleden
Hoeveel je moet afdragen bepaalt de belastingdienst.
Bij Box 1 kom je "Resultaat uit overig werk" tegen.
Daar kun je je inkomsten én uitgaven speciferen.
SimonV
8 jaar geleden
Het verlies voor je onderneming geef je dus onder "Winst uit onderneming" aan (waaronder bijv. kosten KvK).
Bijverdiensten onder "Resultaat uit overig werk".
Je komt de vragen vanzelf tegen bij het invullen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/aangifte_inkomstenbelasting_voor_ondernemers