Hoe negatieve winstmarge in 4e kwartaal verrekenen t.a.v. btw aangifte marge omzet?

Ik ben bezig met de aangifte BTW van het laatste kwartaal 2015.
De winstmarge m.b.t. marge omzet was in het 1e kwartaal 0,00 en in het 2e en 3e kwartaal positief. Over deze winstmarges BTW betaald.
In het 4e kwartaal heb ik te maken met een negatieve winstmarge, betreffende de marge omzet.
Op jaarbasis blijft de winstmarge echter nog wel positief.
Volgens de belastingdienst kunnen negatieve winstmarges alleen maar verrekend worden met latere aangiften in hetzelfde jaar.
En omdat er geen sprake is van een negatief jaarsaldo (per saldo blijft de winstmarge positief) kan dit ook niet meegenomen worden naar het volgende jaar.
Ik vraag me nu af of ik iets over het hoofd zie en of er misschien toch nog een mogelijkheid is om de negatieve winstmarge 4e kwartaal te verrekenen op één of andere manier.

Alvast dank voor jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Je hebt btw betaald en ontvangen in het laatste kwartaal daarover doe je aangifte. Mocht er nog een verschil in je btw ontvangen en betaald zitten dan kan je die nu corrigeren.

Het beste antwoord

Gewoon uitrekenen wat je aan btw had moeten betalen als je een jaaraangifte had gedaan, en hier de reeds betaalde bedragen (van kwartaal 2 en 3) van aftrekken.

Met andere woorden: Laatste kwartaal gebruiken als correctie over eerdere kwartalen.

Voorbeeld: Kwartaal 1: EUR 0,- (niets verkocht niet ingekocht?)
Kwartaal 2 EUR 1000,- marge behaald
Kwartaal 3 EUR 1000,- marge behaald
Kwartaal 4 EUR - 500,-

Totaal 1500 euro marge = btw EUR 260,33

Betaald over kwartaal 2 en 3 is EUR 347,11

Dus terugvragen over kwartaal 4 EUR 86,78 (altijd afronden in voordeel dus 87 euro).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje! Helemaal duidelijk. In 1e kwartaal is inderdaad niets gebeurd m.b.t. marge in- en verkopen.