Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe negatieve winstmarge in 4e kwartaal verrekenen t.a.v. btw aangifte marge omzet?

Ik ben bezig met de aangifte BTW van het laatste kwartaal 2015.
De winstmarge m.b.t. marge omzet was in het 1e kwartaal 0,00 en in het 2e en 3e kwartaal positief. Over deze winstmarges BTW betaald.
In het 4e kwartaal heb ik te maken met een negatieve winstmarge, betreffende de marge omzet.
Op jaarbasis blijft de winstmarge echter nog wel positief.
Volgens de belastingdienst kunnen negatieve winstmarges alleen maar verrekend worden met latere aangiften in hetzelfde jaar.
En omdat er geen sprake is van een negatief jaarsaldo (per saldo blijft de winstmarge positief) kan dit ook niet meegenomen worden naar het volgende jaar.
Ik vraag me nu af of ik iets over het hoofd zie en of er misschien toch nog een mogelijkheid is om de negatieve winstmarge 4e kwartaal te verrekenen op één of andere manier.

Alvast dank voor jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Je hebt btw betaald en ontvangen in het laatste kwartaal daarover doe je aangifte. Mocht er nog een verschil in je btw ontvangen en betaald zitten dan kan je die nu corrigeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gewoon uitrekenen wat je aan btw had moeten betalen als je een jaaraangifte had gedaan, en hier de reeds betaalde bedragen (van kwartaal 2 en 3) van aftrekken.

Met andere woorden: Laatste kwartaal gebruiken als correctie over eerdere kwartalen.

Voorbeeld: Kwartaal 1: EUR 0,- (niets verkocht niet ingekocht?)
Kwartaal 2 EUR 1000,- marge behaald
Kwartaal 3 EUR 1000,- marge behaald
Kwartaal 4 EUR - 500,-

Totaal 1500 euro marge = btw EUR 260,33

Betaald over kwartaal 2 en 3 is EUR 347,11

Dus terugvragen over kwartaal 4 EUR 86,78 (altijd afronden in voordeel dus 87 euro).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje! Helemaal duidelijk. In 1e kwartaal is inderdaad niets gebeurd m.b.t. marge in- en verkopen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding