heb ik een betaalverplichting bij miscommunicatie?

Voor een evenement van mijn sportvereniging heb ik een EHBO aanvraag gedaan bij een vereniging.
Aanvankelijk kreeg ik bericht dat zij niemand konden vinden dus heb ik het rode kruis in geschakeld.

Vijf dagen voor het evenement kreeg ik bericht dat ze toch vrijwilligers hadden gevonden. Inmiddels was ik dus dubbel voorzien.

Ik heb gemaild dat dit niet meer nodig was. Deze e-mail bleek achteraf niet goed verzonden te zijn en op het evenement kreeg ik dus van beide partijen vrijwilligers.

De vrijwilligers van de vereniging die ik had afgezegd sturen mij nu een (volledige) factuur. Ik ben bereid onkosten te betalen maar dit heeft te maken met een miscommunicatie + de vrijwilligers zijn nog geen half uur ter plaatse geweest. Dus dit is mijns inziens belachelijk.

Ben ik verplicht te betalen?
Ik heb van de eerste vereniging nooit de opdracht bevestigd dus technisch gezien ben ik met hen geen afspraak aangegaan daarover... Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
verplaats je eens in hun situatie.
Jij hebt immers niet goed gecommuniceerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp dat ze hier niet blij mee zijn en zoals je leest wil ik best onkosten vergoeden. Maar een volledige factuur voor een dienst die dus niet geleverd is? Mijn e-mail is (hoogstwaarschijnlijk) niet aangekomen. Dat is een technische fout. Inderdaad van mijn kant. Anderzijds hadden zij mij ook nogmaals kunnen contacteren toen er geen reactie kwam op hun bericht. In plaats daarvan hebben ze zonder tegenbericht mensen naar de lokatie gestuurd...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toegevoegd:
Ik ben zelf ondernemer en voer nooit een opdracht uit zonder schriftelijk akkoord van de opdrachtgever met betrekking tot de opdracht en het betalingsvoorstel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je al eens met hen in gesprek geweest hierover? Praten met diegene die het aangaat lost vaak al veel op.
Buiten dat, zij hebben de mail waarin staat dat jij hen niet meer nodig hebt niet gehad, is hen dan wel iets te verwijten? Jij hebt om hen gevraagd en zij zijn gekomen, welleswaar niet het aantal uren dat je in eerste instantie in gedachte had, maar die uren hebben zij er wel vrij voor gemaakt. Doe er niet moeilijk over en betaal als je er met een gesprek niet uit komt, zie het als een les, controleer dit soort dingen door bijvoorbeeld een leesbevestiging te vragen bij je zakelijke mails, of even na te bellen om de afspraak te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Crea, Theo15 en Jiresa: ben het in grote mate met Crea eens, maar niet helemaal (wat betreft de hoofdvraag): in gevallen waarin een (wel goed aangekomen) e-mail niet gelezen of een goed bezorgde brief niet geopend is, is er wel sprake van miscommunicatie, maar dan ligt de fout echt bij de ontvanger en een betaalverplichting is er dan niet, lijkt me.
erotisi
8 jaar geleden
Je hebt het over vrijwilligers die een factuur toe sturen,welke kosten zijn er dan gemaakt? vervoerskosten, materiaal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk niet aangekomen, inderdaad mocht hij toch aangekomen zijn, maar niet gelezen (maar hoe bewijs je dit?) dan ligt de fout bij de ontvanger van de mail. Soms moet je discussie gewoon stoppen en je verlies nemen, je kunt hen tenslotte wel vaker nodig hebben en als je nu niet betaald, dan is het de vraag of ze nogmaals dat risico willen nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, EHBO organisaties werken met vrijwilligers die niet betaald worden, je betaalt echter een uurbedrag aan de organisatie en daar bovenop reiskosten, materiaalkosten en vergoeding voor maaltijden. Welke kosten er in dit geval daadwerkelijk gemaakt zijn is dus een goede vraag. Vrij weinig lijkt me. Reiskosten. Tijd besteed aan voorbereiding.
De vrijwilligers hadden technisch gezien op die dag ergens anders kunnen worden ingezet. Daardoor lopen ze wel potentieel omzet mis.

Het beste antwoord

In algemene zin: Als de miscommunicatie er toe leidt dat de ander oprecht in de veronderstelling mocht verkeren dat er een overeenkomst was, dan heb jij een betaalverplichting.

In dit specifieke geval heb jij duidleijk steken laten vallen, maar lijkt het dat tegenpartij verzuimd heeft om na het eerste bericht ('geen vrijwilligers') te checken of er nog vrijwilligers nodig waren. Je zou kunnen voorstellen om de schade te delen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt (er zijn door beide partijen fouten gemaakt), goede argumentatie, dit is inderdaad een goed voorstel om te doen tijdens een gesprek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me de beste oplossing, ik ga kijken wat er te bespreken valt.

Andere antwoorden (1)

Naar mijn idee had je hen meteen moeten mailen op het moment dat ze je bericht hadden dat zij niemand konden vinden + vragen om een korte ontvangstbevestiging van dat bericht. Zou die uitblijven: een kort telefoontje erachteraan. (In de mail: bedanken voor reactie + melden dat je op een andere wijze in de EHBO'ers gaat voorzien + hoop uitspreken dat je een volgende keer hen weer mag benaderen + verzoek om ontvangstbevestiging ). Dan was voor de EHBO-club duidelijk geweest dat zij niet meer verder hoefden te zoeken.

Nu je (van hen uit gezien) niets hebt laten weten, lijkt het me redelijk dat je hun factuur betaalt. Net zoals je ook een tandarts moet betalen als de afspraak niet of te laat is afgezegd.

Als je wel gebruik maakt van de diensten van de club: altijd een bevestiging erachteraan sturen: zoveel EHBO'ers, op die datum, gedurende die tijdsduur, bij dat evenement, op die locatie, tegen die vergoeding per EHBO'er.
Computoon