Iemand heeft ''grachtenpand.nl'' gedeponeerd als merknaam,mag diegene dan ''wonenineengrachtenpand.nl'' verbieden? Ook als de naam al in gebruik is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Antoni
8 jaar geleden
Laat je eens informeren door de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland: www.sidn.nl. Die organisatie kan dit soort vragen eenvoudig beantwoorden.

Antwoorden (1)

Grachtenpand.nl is geen merknaam die geregistreerd is.
Dat zou ook niet kunnen omdat een merk "een onderscheidend vermogen moet hebben": het mag niet een algemeen in het Nederlands ingeburgerde term zijn. Grachtenpand is een gewoon Nederlands woord.

Grachtenpand.nl is wel een geregistreerde website.
Zelfs als je je website grachtenpand.com zou noemen, zou dat mogen. Van deze optie maken internetcriminelen veel gebruik. Ze laten mensen via een eigen website waarvan de naam erg lijkt op die van een bekende website (bijvoorbeeld wehkamp.pl) artikelen bestellen en betalen.

Kortom: wonenineengrachtenpand.nl is zeker toegestaan.

Toegevoegd na 1 dag:
De handelsnaam van een bedrijf mag overigens wél Grachtenpand zijn. Voor internetbedrijven betekent dit dat er in heel Nederland geen twee actief mogen zijn met ongeveer dezelfde beschrijvende naam.
De betekenis van "Wonenineengrachtenpand" lijkt mij echter nogal verschillen van die van "Grachtenpand".
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel iemand fietst er doorheen en weet een vergelijkbare naam te registreren als merknaam met .nl erachter. Kan dit door een instantie teruggedraaid worden?
SimonV
8 jaar geleden
Ja, registreer je bijvoorbeeld Wehkampp.nl dan wordt dat teruggedraaid. Tot voor kort moest je bij een eventuele inbreuk naar de rechter te stappen. Tegenwoordig kun je ook bij het SIDN en het WIPO terecht, een snellere en adequatere manier om zaken op te lossen. Het SIDN biedt een geschillenregeling met betrekking tot .nl domeinnamen. De WIPO biedt een soortgelijke geschillenregeling; de ‘Uniform Resolution Dispute Policy’ (UDRP). Terugvordering van een onrechtmatig verkregen domeinnaam kan ook met behulp van een merkengemachtigde. In veel gevallen blijkt dit een effectievere manier dan een gerechtelijke procedure of een geschillenregeling. http://www.stylink.nl/content/22-juridisch/739-domeinnaam-en-domeinnaamkaping-wat-zijn-de-regels