Moet ik een willekeurige afschrijving terugbetalen als ik stop met mijn bedrijf?

Ik heb sinds kort een bedrijf. Ik kom dit jaar aan het urencriterium. Ik heb een hele grote opdracht en wil daarom een dure laptop aanschaffen, en deze willekeurig (direct 100%) afschrijven.
Ik verwacht dat ik over ongeveer een halfjaar een vaste baan krijg bij een werkgever waar ik nu al zo nu en dan opdrachten voor doe.

Moet ik de willekeurige afschrijving terugbetalen?

Wat als ik mijn bedrijf aanhoudt (dus niet stopzet) maar gewoon erg weinig uren maak (zeg 8 uur per week maximaal)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
Reddie
8 jaar geleden
Volgens mij mag je je laptop helemaal niet in één keer afschrijven.
En is je vraag dus onjuist.

Antwoorden (2)

Onderstaande komt uit de link. Daar staat nog meer informatie.

Willekeurig afschrijven: hoe doe je dat?

Voor startende ondernemers heeft de Belastingdienst een uitzondering gemaakt. Zolang je recht hebt op startersaftrek, mag je gebruikmaken van de willekeurige afschrijving. Dit betekent dat je zelf bepaalt wanneer je de totale afschrijvingskosten aftrekt. Verdien je veel in jouw eerste jaar en wil je niet te veel belasting betalen? Dan schrijf je bijvoorbeeld de volledige laptop af. Nadeel is wel dat je de vier jaar daarna de laptop niet meer kunt afschrijven, minder kosten hebt en dus iets meer belasting betaalt.

Let wel, dit mag dus alleen als je nog recht hebt op startersaftrek. Anders moet je, rekeninghoudend met een restwaarde, de laptop in 5 jaar afschrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je niet stopt met je bedrijf dan zijn de gevolgen van het in 1 keer afschrijven in bovenstaand antwoord beschreven. Het mag en heeft tot gevolg dat je de vier jaren daarna minder (op de laptop niets) kunt afschrijven.
Stop je na een half jaar met je bedrijf, dan gaan de activa - waaronder de laptop - over naar privé. Je moet dan een stakingswinst bepalen en hierover, na aftrek van een stakingswinstvrijstelling, belasting betalen. Als het alleen bij de laptop blijft zal je niet hoeven te betalen. Wel moet je omzetbelasting betalen over de waarde van de laptop op het moment dat die naar privé overgaat. Stel: je koopt een laptop voor € 4.000,-.
Je stopt met je onderneming, verder geen winst of verlies in de onderneming. De stakingsvrijstelling is € 3.630 (artikel 3.79 Wet inkomstenbelasting). De waarde van de laptop ten tijde van staking is € 3.000, boekhoudkundig € 0,-. Boekwinst is € 3.000. Valt onder de stakingsvrijstelling. Btw betalen over € 3.000 x 21%.

Toegevoegd na 3 uur:
Toelichting "bovenstaand antwoord": als je ervoor kiest om de laptop in 1 keer af te schrijven, kun je de jaren daarna niet meer afschrijven op de laptop. Voorbeeld: laptop € 4.000, afschrijving € 4.000 in jaar 1. In jaar 2, 3, 4 en 5 is de afschrijving € 0. Schrijf je normaal af: afschrijving jaar 1 € 800, jaar 2 € 800 etc. In het eerste jaar is je winst dus € 3.200 lager dan bij normale afschrijving. Maar de jaren daarna is gedurende vier jaar de winst € 800 hoger dan bij normale afschrijiving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Als jouw antwoord meer punten krijgt dan het antwoord van mullog, verandert de volgorde van de antwoorden. Het antwoord met de meeste punten komt bovenaan te staan. Dan is misschien niet meer duidelijk dat je met "bovenstaand antwoord" het antwoord van mullog bedoelt.
Antoni
8 jaar geleden
Misschien even je antwoord opnieuw plaatsen met een duidelijkere tekst, zodat een misverstand over het antwoord van mullog wordt voorkomen?