Mag ik kleding verkopen met de naam van een artiest / songteskst er op, of is dit aan regels gebonden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat mag alleen als je toestemming hebt van de rechthebbende(n). Dat is vaak de artiest zelf of een andere partij die daarover de regie voert. Die toestemming wordt vaak gegeven in licentievorm, dat wil zeggen, dat je een licentie kan nemen tegen het betalen van een bepaalde vergoeding. Je zult dus zelf met het management van de artiest daarover moeten onderhandelen. Songteksten zijn beschermd door het auteursrecht en uiteindelijk moet je daar weer de toestemming van de maker voor hebben (waar je soms dus een licentie voor kunt kopen).

Hou er wel rekening mee dat als jij een kleine ondernemer bent, dat een lang en lastig traject kan worden als je de naam of teksten van een bekende artiest wilt gebruiken.
Dergelijke partijen hebben vaak ook geld om je aan te klagen als je je niet aan de betreffende wetgeving of licentievoorwaarden houdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee naam is merkrecht van de artiest
En op songteksten zit auteursrecht