Mag je zomaar je garage verbouwen tot appartement en dit voor recreatieve doeleinden verhuren?

We hebben een enorme garage en zijn erover aan het nadenken deze te verbouwen tot appartement en deze te verhuren aan vakantiegasten. Uiteraard schrijf je je in bij de KvK, maar waar moet je verder aan denken? Mag het ook zomaar of heb je een vergunning nodig van de gemeente (en hoe makkelijk of moeilijk gaat dat?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Loop eens binnen bij de gemeente. Die kunnen je meestal vrij snel van antwoord voorzien. Neem even een plattegrond mee zodat je de situatie zo goed mogelijk kan schetsen.

Het beste antwoord

Je hebt diverse vergunningen nodig van de gemeente, voor zowel de verbouwing als voor het andere gebruik als toeristisch verhuurobject. Vooral het andere gebruik is problematisch; commerciële/toeristische verhuur is waarschijnlijk strijdig met het bestemmingsplan (waarschijnlijk: wonen) en de vergunning wordt dus waarschijnlijk geweigerd.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat de vergunning waarschijnlijk geweigerd wordt vind ik te kort door de bocht. Dat is afhankelijk van de locatie, gemeente en inderdaad het bestemmingsplan.
Over het algemeen zijn gemeenten niet heel dol op dingen ombouwen tot verhuurbare locaties maar dat is dus van een heel aantal factoren afhankelijk.
tinus1969
8 jaar geleden
@rjs88, Ik schreef het idd wat kort door de bocht, maar tegelijk is het goed om te beseffen dat gebruiksvergunning/bestemmingsplan een belangrijke factor zijn. Vooral omdat het heel moeilijk is om een bestemmingsplan te veranderen.