Hoe een eigen onderneming starten met drie personen?

Ik ga samen met twee meiden een bedrijf starten. We gaan lessen peuter- en kleuteryoga geven (particulier en op kinderdagverblijven etc). Nu zitten we met wat vragen: (1) Welke bedrijfsvorm moeten we aanhouden (bv/vof/stichting)? (2) Wanneer moet je je aanmelden bij de kamer van koophandel? (3) Hoe zit het met aansprakelijkheid? Is het belangrijk een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, of kun je in de algemene voorwaarden zetten dat je niet aansprakelijk bent voor ongevallen etc.? We zouden heel erg geholpen zijn als er iemand is die hier antwoord op kan geven. Gr. Elise

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Voor dit soort vragen kun je het beste de KvK raadplegen. Die hebben ook spreekuren voor starters.

Er zijn verschillende vormen mogelijk. Bijv. de vennootschap onder firma (vof). Dan zijn jullie alle drie aansprakelijk voor alle schulden die de onderneming maakt. BV kan ook. Dan is alleen de BV aansprakelijk en kunnen eventuele schuldeisers in principe geen beroep doen op jullie privevermogen. Stichting is wat ongebruikelijk voor een bedrijf. De eventuele winst die je maakt, moet in de stichting worden gestopt en mag je niet aan jezelf uitkeren. Aan elke vorm zijn juridische en fiscale gevolgen verbonden dus na een bezoek aan de KvK is het zeker handig alles goed te laten vastleggen door de notaris.

Je kunt van alles in de algemene voorwaarden zetten maar jezelf vrijwaren voor alle 'schadeclaims' gaat het bij de rechter zeker niet halen. Ook de gewenste algemene voorwaarden kun je laten opstellen door bijv. een advocaat of andere jurist met kennis op dit gebied.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als het een BV wordt of stichting regelt de notaris de inschrijving. Bij een vof doe je het zelf, als je begint met de onderneming.

Denk t.z.t. ook aan de zaken die met de Belastingdienst geregeld moeten worden. Als je personeel in dienst gaat nemen, gaan er nog veel meer wettelijke en fiscale voorschriften gelden. Als je daarvoor de kennis niet in huis hebt, is het beslist aan te bevelen gebruik te maken van de diensten van een administratiekantoor die je ook aanwijzingen kan geven over de manier waarop je de (verplichte) administratie kunt bijhouden/aanleveren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Die je ook aanwijzingen .. mz: dat je ook aanwijzingen...
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor de snelle reactie, hier heb ik zeker wat aan. Ik ga inderdaad eens babbelen bij de KvK en kijken wat de mogelijkheden zijn
Poet
9 jaar geleden
+ prima reactie
Antoni
9 jaar geleden
De website van de Kamer van Koophandel is www.kvk.nl.