Wanneer mag je doorgaans een tweede betalingsherinnering sturen naar een klant?

Een klant heeft vier facturen niet binnen de gestelde betalingstermijn van 14 dagen betaald,ik ben al lang coulant geweest,en de betalingstermijn was al een poos verstreken. Nu verwacht ik dat ik helaas een tweede herinnering moet sturen. Op 10 december herinnering verstuurd,verzocht binnen 7 dagen te betalen na dagtekening. Dus de betaling moet op 17 december binnen zijn. Wanneer kan ik de tweede betalingsherinnering versturen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Aanmaningen moeten elkaar steeds sneller opvolgen en onvriendelijker van toon worden. Een slecht betalende klant is geen klant maar een kostenpost. De dag na de dag waarop betaald had moeten zijn, mag hij op de deurmat liggen, als je bij bent met het boeken van de betalingen. Bellen in cimbinatie met manen werkt nog beter.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ben oo internet ook het advies tegengekomen om minstens 14 dagen en maximaal 30 dagen tussen de brieven te hanteren. Dat laatste lijkt me veel te lang bij een betalingstermijn van 14 dagen. Als de debiteur 'weet' dat een 'volgende' brief pas weken later komt, is er voor hem geen enkele reden om meteen te betalen. Met de nodige kosten en het nodige renteverlies tot gevolg.

Toegevoegd na 16 minuten:
Wanneer het 'mag' bepaal je dus zelf.
Computoon
9 jaar geleden
Ik zou meteen een aanmaning sturen. Na een officiële offerte en een herinnering moet het voldoende zijn. Misschien is er geen onwil van de klant. Je kan eventueel ook contact opnemen met de klant om zijn 'adresgegevens te controleren' zodat het niet op een oud of verkeerd adres aankomt. Anders aangetekend versturen (kost wel wat meer). Ik zou wel meteen actie ondernemen.
9 jaar geleden
De procedure die ik in samenwerking met een incassobureau altijd volg: ik stuur bij niet betalen een herinnering met een termijn van 15 dagen, hierna een ingebrekestelling met sommering binnen 7 dagen te betalen, en daarna gaat de vordering naar het incassobureau. Bij de eerste herinnering stuur ik altijd nog eens de voorwaarden.
Voor het versturen van de herinnering neem ik zonodig contact op, en dat lijkt me in dit geval zeker handig, evenals van te voren weten wat je doet als aan de herinnering geen gevolg wordt gegeven. Al was het maar om je stress te beperken, want het kan heel irritant zijn.