Mag ik als voltijds zzp'er ook een aantal uurtjes per week via een uitzendbureau werken?

Ik werk op dit moment voltijds als zzp'er (ik voldoe ruim aan de urencriterium voor zelfstandigeaftrek). Maar mag ik dan ook een aantal uren per week via een uitzendbureau werken (in een beroep dat helemaal niets heeft te maken met mijn zzp'er beroep, om voor wat afwisseling van de hersens te zorgen)? [Ik begrijp dat men voor het afwisseling ook vrijwilligerwerk kan doen, maar ik zal het liefst iets doen dat extra centjes oplewert.] Ik maak me bijvoorbeeld zorgen dadt ik mijn status als ondernemer kwijt zal zijn als ik extra uren werken bij iets dat niet mijn eigen bedrijf is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geen probleem, als je dat urencriterium maar blijft halen. Je zou zelfs als zzp-er full-time kunnen werken en daarnaast nog je eigen eenmanszaak hebben..

Antwoorden (3)

Wettelijk is daar helemaal geen probleem mee.

Toegevoegd na 8 minuten:
Meld het uitzendbureau in elk geval dat u ook als ZZP-er (voltijds) werkt. Maak ook goede afspraken over wanneer je in loondienst werkt en wanneer je voor jezelf werkt.

U loopt geen gevaar uw status als ondenemer kwijt te raken vanwege de extra verdiensten. De Belastingdienst heeft geen bezwaar tegen de extra inkomsten. Je betaalt belasting over het totaal van de inkomsten. Wel kunnen de extra inkomsten gevolgen hebben voor inkomensafhankelijke regelingen, zoals de toeslagen.
fisbel
9 jaar geleden
Als je maar aan de fiscale criteria voor een ondernemer blijft voldoen voor je 'hoofdberoep'.
Computoon
9 jaar geleden
Het maakt voor ons in principe niet uit of je naast je onderneming ook nog in loondienst werkt. Zolang je aan de criteria voldoet blijf je ondernemer voor de inkomstenbelasting met alle rechten en plichten die daar bij horen.
Zoals @fisbel aangeeft, kan het extra inkomen wel gevolgen hebben voor bijvoorbeeld toeslagen.

Met vriendelijke groet,
Robert
Belastingdienst Webcareteam