mag een bedrijf particulier via marktplaats partijhandel overkopen zo ja hoe ga belastingtechnisch te werk?

We hebben plannen om een nagelstudio te beginnen maar we willen graag kleine accessoires erbij verkopen zoals oorbellen piercings kettingen enz.. op sites zoals marktplaats worden vele partijen sieraden aangeboden wat vele malen goedkoper is dan groothandel. Mag dit? Zo ja hoe ga je belastingtechnisch te werk. Graag antwoorden met duidelijk uitleg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt deze handel gewoon inkopen van een particulier. Wel moet je ervoor zorgen dat je een boekstuk hebt voor je administratie waarop staat wat je hebt gekocht, wanneer en voor welke prijs. Alleen een bankafschrift is niet voldoende, daaraan is niet te zien dat het voor het bedrijf gekocht is. Laat de particulier dus een eenvoudig briefje opstellen met bovenstaande gegevens, die van hemzelf en die van jouw bedrijf. Samen met het bankafschrift geeft dat voldoende bewijs.

Een kwitantie (betaalbewijs) zou ook kunnen maar die wordt alleen bij kasbetalingen uitgegeven door de partij die het geld ontvangen heeft. Maar particulieren hebben in de regel geen kwitantieboekje.

Uiteraard mag er nergens btw worden vermeld of in vooraftrek worden genomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je via marktplaats van een ondernemer inkoopt, moet de verkopende partij een factuur opstellen met alles erop en eraan. Maar dat is wat m.i. wat dubieus, een onderneming die zaken verkoopt via marktplaats.
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Alles wat je koopt is inclusief btw. Hoe bedoel je sjoemelen niet aanslaan bij verkoop?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Maar dat is wat m.i. wat dubieus, een onderneming die zaken verkoopt via marktplaats." Dat valt wel mee hoor. Op marktplaats zijn heel veel winkeliers en dienstverleners die hun goed aanbieden.
Computoon
9 jaar geleden
Lwin: het " verkoopdocument" door de tegenpartij laten opmaken, niet zelf doen. Anders bewijst het niets. (Inkoopfacturen maak je ook niet zelf...)
Computoon
9 jaar geleden
Lwin: het " verkoopdocument" door de tegenpartij laten opmaken, niet zelf doen. Anders bewijst het niets. (Inkoopfacturen maak je ook niet zelf...)
Computoon
9 jaar geleden
Btw: een code gebruiken voor btw-loze kosten (hetzelfde als bij boekingen van bijv. de motorrijtuigenbelasting of verkeersboetes)