Hallo! Mag je als je bent ontslagen bij een filiaal supermarkt opnieuw aan de slag gaan bij een franchiseonderneming van diezelfde supermarkt?

Ik kom er niet helemaal uit op het internet. Waar het dus op neerkomt is dat ik wil weten of dat hoofdkantoor van de filialen zeg maar jou wat kan maken/opnieuw kan ontslaan als je aan de slag gaat bij een franchise onderneming?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Lijkt mij niet. Immers, in het geval van de filialen ben je in dienst bij de formule zelf. In het geval van een franchise winkel ben je in dienst van de ondernemer. De formule heeft naar ik weet uberhaupt geen zicht op medewerkers binnen de franchisers.
9 jaar geleden
Er is geen wettelijke bepaling die dat verbiedt. Je mag zelfs weer solliciteren en aangenomen worden bij hetzelfde bedrijf dat je heeft ontslagen. Het hoofdkantoor kan daar geen beslissingen in nemen. Hou er wel rekening dat als je ontslagen bent op staande voet wegens diefstal of iets dergelijks dat je mogelijk wel op een zwarte lijst staat (dit komt overigens heel beperkt voor, wat zo;n lijst mag niet zomaar). Het hoofdkantoor zou natuurlijk ook de franchiser onder druk kunnen zetten om je niet aan te nemen of te ontslaan. Maar ik vermoed dat de kans daarop heel klein is. Het is veel werk en de franchiser zou je niet zomaar kunnen ontslaan, daar moet ie een reden voor hebben. De kans dat je dus ontslagen wordt is niet zo groot vermoed ik...