Je product moet de dingen doen die er van verwacht moeten worden. Ook moet het gedurende een bepaalde verwachtingstijd ook normaal werken. Hierover is tekst te vinden in BW7:6a. (zie link 2).

Aan bijvoorbeeld een MP3-speler mag je de eerste 2 jaar geen last van ondeugdelijkheid merken. Gebeurt dit wel dat kan je aanspraak maken op een wettelijke garantie. Soms kunt u bij een product een extra garantie kopen. Dit heeft alleen zin als u hierdoor meer rechten krijgt dan u al heeft volgens de wettelijke garantie.

Wettelijk zowel Nederlands als Europees is dit geregeld. De Europese wet heeft zelfs de overhand op de Nederlandse wet.
9 jaar geleden
Nee.

Je bent niet wettelijk verplicht om fabrieksgarantie te geven op je producten. Hoewel de meeste fabrikanten een vorm van garantie wel opnemen in hun voorwaarden, is het geen vereiste, maar een service.

Recht op wettelijke garantie heeft iedere afnemer wel (zowel particulier als zakelijk), maar dit recht vloeit voort uit de wet, en dus niet uit de koopovereenkomst. Wettelijke garantie ""geef" je dus ook niet, die HEEFT de koper gewoon.
Ieder product moet voldoen aan de verwachtingen die een koper daar redelijkerwijs van mag verwachten