Is Mercy ships een nederlandse organisatie?

Op internet is niet te vinden uit welk land die organisatie komt ik vroeg me af of het misschien een Nederlandse organisatie is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

De organisatie heeft haar International Operations Center (IOC) in Garden Valley, Texas .
9 jaar geleden
Mercy Ships is een internationale medische hulporganisatie geworden en nu onderdeel van de internationale en interkerkelijke organisatie Youth with a Mission.

Mercy Ships werd in 1978 opgericht door de Amerikaanse evangelist Don Stephans, officieel in Engeland. In 1977 ging Don Stephans in Zwitserland samen met zijn vrouw Deyon en een team op zoek naar een geschikt zeeschip om zijn droom van een ziekenhuisschip voor de allerarmsten van de wereld, werkelijkheid te zien worden. In 1978 werd zijn droom realiteit met de aankoop van het Italiaanse cruiseschip Victoria, gebouwd in 1953. De Victoria werd omgebouwd tot Hospitaalkerkschip en omgedoopt tot Anastasis. Zij woonden met hun gezin tien jaar aan boord van de “Anastasis”, voordat zij verhuisden naar Garden Valley in Texas om van daaruit de activiteiten verder te ontwikkelen.
De organisatie heeft haar International operationele centrum weliswaar in Garden Valley, maar dat maakt haar niet tot een Texaanse organisatie. Het blijft een Internationale organisatie. Zij heeft ook 16 nationale kantoren in landen zoals Spanje, Groot-Brittannië, Canada, Duitsland, Zwitserland, Zuid-Afrika en Australië. In 1990 is Mercy Ships Holland opgericht, een zelfstandige stichting gevestigd in Rotterdam.
De Hospitaalkerkschepen voeren onder verschillende vlag. Tijdens de 35-jarige geschiedenis heeft Mercy Ships tussen één en drie schepen in de vaart gehad. De Anastasis is in 2007 uit de vaart genomen.

Momenteel is de Africa Mercy het enige Mercy Ship in dienst, maar zij vertegenwoordigt een grotere capaciteit dan alle voorgaande hospitaalschepen samen. Zij is ’s werelds grootste particuliere ziekenhuisschip en vaart onder Maltezer vlag en is geregistreerd in Malta met Valetta als thuishaven. Er wordt op dit moment hard gewerkt om een tweede nieuw schip te verwerven.