Ik koop grote hoeveelheden voedsel in bij de groothandel alleen ik verpak ze weer met een eigen label en zakjes, krijg ik de btw van de zakjes terug?

Ik verkoop het door aan de speciaalzaken. Moet ik de btw 19% van de zakjes en de labels in de prijs meerekenen? ik kan immers maar 6% vragen voor het voedsel. Of krijg ik het terug via de belasting? En als dat zo is, waarom dan want dan is er dus nooit 19% gekregen voor de verpakking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Je kunt de btw die jij betaald voor je inkoop dus plasticzakjes en het voedsel terug vorderen. Of doe je dat bij het voedsel niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, ja zeker... Alleen ik vroeg me opeens af, dat houdt dus in, dat de belasting nooit de btw over de verpakking zal krijgen, maar weer terug moet geven omdat er voedsel in is verpakt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als ik het zakje los zou verkopen , moet ik 19% vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het goed is verkoop jij voedsel en geen zakjes. De verpakking valt onder kosten voor bedrijfs voering: verpakkingskosten. Die koop je in. In nl zot daar 21% op en die kan je bij de btw aangifte terug vorderen. Zoals alle btw op bedrijfskosten. Je verkoopt de zakjes niet dus je hoeft daarover dan ook geen btw af te dragen. Alleen als je de verpakking apart in tekening brengt. Dan dien je die btw weer te verrekenen. De verkoop prijs van je product= inkoop+marge/winst ( is incl koste) opslag= Netto prijs. Hierbij doe je de btw. Dan krijg je de bruto verkoopprijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voeding is belast tegen het lage tarief omzetbelasting: 6%. Dus over jouw volledige omzet (als dat alleen uit voedselverkopen bestaat) ben je 6% omzetbelasting verschuldigd.
Het voedsel wordt door jou verpakt. De verpakking is in dit geval van ondergeschikt belang en dat betekent dat je over de totale verkoopprijs inclusief verpakking 6% omzetbelasting verschuldigd bent. In de omzetbelasting wordt dat omschreven als: de levering van de verpakking gaat op in de levering van het voedsel.

Je mag wel de omzetbelasting in aftrek brengen die te maken heeft met de kosten inkoop van de zakjes. Dat is 21%. Dat geldt ook voor andere kosten waar wellicht 21% omzetbelasting op drukt. Dat staat los van het feit dat je slechts 6% omzetbelasting hoeft af te dragen over je omzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je over de verpakking 6% in rekening mag brengen bij de consument, en de door jou als handelaar betaalde 21% omzetbelasting mag terugvragen aan de belastingdienst. Of bedoel je het antwoord anders, tbrewer?