Als een klant jouw factuur niet betaald, moet je dan wel de btw van die factuur opgeven en dus betalen?

In december een factuur gestuurd naar een klant. Ik moet nu dus mijn btw aangifte doen van dat kwartaal. Alleen de klant weigert te betalen. Tot op heden ook nog geen reden aangegeven of enige notie van betaling.

Ik moet 60 euro aan btw betalen als ik deze factuur aangeef.
Btw die ik heb ontvangen.

Mag of kan ik eventueel de factuur in mijn administratie overzetten naar dit kwartaal? Zodat ik niet een voorschot hoef te geven die ik eventueel niet terug krijg.

Toegevoegd na 49 seconden:
*btw die ik niet heb ontvangen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Nee dat mag niet je kunt de factuur indien je alle moeite hebt gedaan om hem te incasseren daarna afboeken en de btw terug vragen.

Antwoorden (2)

de factuur is in december gemaakt en de btw dient dan ook in de opgave over het 4e kwartaal van 2013 te worden opgenomen.
naast de BTW is er ook omzet gemaakt die in de cijfers van 2013 terecht gaat komen.

indien de klant de factuur niet voldoet kan je deze op enig moment weer terugboeken. hierdoor ontstaat er negatieve omzet en een vordering van de BTW op de belastingdienst.

het is niet toegestaan om - naar eigen inzicht - facturen naar andere periodes te verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
terugboeken oftewel (intern) crediteren is niet toegestaan. Want dan kan de btw dubbel worden afgetrokken (door zowel de afnemer-klant als door de leverancier) en dat is niet de bedoeling. Zie antwoord Computoon.
Nee, dat mag niet. Als de klant na alle moeite van jou uiteindelijk toch niet (of maar deels) betaalt, dan kun je de BTW terugvragen bij de Belastingdienst. De omzet verandert uiteraard niet wanneer een klant niet betaalt, want omzet is omzet op het factureringsmoment.

“Als u een factuur stuurt aan uw klanten, moet u de btw daarover direct aangeven en betalen. Betaalt uw klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk? Dan hebt u btw betaald die u niet ontvangen hebt. U kunt deze btw dan terugvragen.
Wanneer terugvragen?
U kunt de btw terugvragen zodra het zeker is dat uw klant de factuur niet (geheel) zal betalen. U stuurt dan een brief naar uw belastingkantoor, binnen een maand na het tijdvak waarin duidelijk is dat uw factuur niet meer betaald zal worden. Stuur met het verzoek gegevens mee waaruit blijkt dat de afnemer niet heeft betaald en niet zal betalen. In uw verzoek noteert u in ieder geval de volgende gegevens:
• naam en adres van uw afnemer
• datum en nummer van de betreffende factuur
• het niet-betaalde factuurbedrag
• het bedrag aan btw dat u terugvraagt
Als deze gegevens op de factuur staan, kunt u ook een kopie van de factuur meesturen.”
Computoon