Hoe zit het belastingtechnisch als je een bedrijf hebt als er alleen maar winst wordt gemaakt en andere personen hier ook een aandeel in hebben?

Hallo, voor een vak (ondernemerschap) moeten wij een aantal vragen beantwoorden over een fictief bedrijf. Ik heb nergens op het internet een antwoord kunnen vinden op deze vraag.

Stel ik open met 4 vrienden een website, we bezitten zelf de kennis om een website te maken dus we hebben geen/tot nauwelijk opstartkosten. We besluiten onderling dat iedereen 25% van de winst krijgt. We schrijven ons eerst nog niet in bij de KVK voor het gemak. Stel iemand bezoekt de website en ziet zo veel potentie in het idee dat diegene deze wil overnemen voor een bedrag van €100.000. Als we hier akkoord mee gaan, hoe zit dat dan belastingtechnisch? Betaal je hier dan 1x inkomstenbelasting over, of ook nog belasting omdat de andere 3 personen ook 25% hebben in de winst? Zou het hierbij ook nog verschil maken of we ons aanmelden bij de KVK of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als natuurlijk persoon kun je een éénmanszaak beginnen. De winst wordt dan toegerekend aan degene die het bedrijf of beroep uitoefent. Fiscaal staat dat los van de inschrijving bij de kvk. Voor sommige vormen van dienstverlening is inschrijving bij de KVK niet nodig. Als je gaat samenwerken met andere personen kan dat o.a. in de vorm van een maatschap of een vennootschap onder firma. De maatschapsvorm wordt meestal gebruikt bij de uitoefening van een beroep, de vennootschap onder firma bij een bedrijf. Zoals jij het beschrijft heeft dit kenmerken van een maatschap. Los van de inschrijving bij de KvK geldt het volgende: als de winst verdeeld wordt volgens afspraak, dus ieder 25%, dan moet ieder 25% van de winst aangeven en daarover belasting betalen. Dus ieder geeft € 25.000,- winst aan en wordt daarvoor belast in de inkomstenbelasting (kan winst uit onderneming zijn of resultaat uit overige werkzaamheden, afhankelijk van omstandigheden).