Wie houdt de Vergadering van aandeelhouders?

Moet een Nederlandse BV X, met een Duitse GmbH als 100% aandeelhouder, ook een algemene vergadering van aandeelhouders houden?
En als diezelfde Duitse GmbH voor >50% in handen is van een andere Nederlandse BV Y, kan BV Y dan ook de vergadering houden voor BV X?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

1. Ja, de algemene vergadering moet bij voorbeeld de jaarrekening goedkeuren en het salaris van de directie vaststellen. Zie de statuten.
De directeur van de GmbH kan de notulen van de AV van de BV X ondertekenen aangezien hij de aandeelhouder GmbH vertegenwoordigt.

2 Neen, alle aandeelhouders moeten worden uitgenodigd. In de statuten staat welke meerderheid in de AV is vereist voor de te nemen besluiten. Zie de statuten.