Ik heb BTW verrekend van een bedrijf dat niet blijkt te bestaan. Ben ik nu aansorakelijk?

Ik heb een facturen ontvangen en betaald voor diensten die aan mijn bedrijf geleverd zijn. Nu achteraf blijkt het bedrijf in de periode dat het voor mij werkte helemaal niet meer te bestaan. (uitgeschreven bij kvk en belastingdienst) Op de facturen stond BTW vermeld welke ik in mijn BTW aangiftes heb meegenomen. (als betaalde voorbelasting) Ben ik nu aansprakelijk en moet ik de verrekende BTW nu terug betalen aan de belastingdienst? Mag ik de facturen nu wel in mijn administratie opnemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er is een dienst verricht door een bedrijf. De dienst is verricht voor jouw bedrijf (zakelijke dienst, niet voor jou privé neem ik aan). En jij kon nergens uit afleiden dat het bedrijf inmiddels gestopt was met zijn activiteiten, want jij kreeg immers een officiele factuur met btw-nummer en inschrijving bij de kvk? In dat geval denk ik dat jij de in rekening gebrachte voorbelasting gewoon in aftrek mag brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het eens met de eerste beantwoorder. Van u mag enige zorgvuldigheid verwacht worden, door bijvoorbeeld te controleren of
de factuur voldoet aan de vereisten. Daar blijft het doorgaans bij. De leverancier brengt het in rekening, en is wettelijk verplicht deze omzetbelasting ook af te dragen, of hij/zij nu ingeschreven is als ondernemer, of niet. U kunt de Belastingdienst hier wellicht over tippen, door een brief te sturen, anoniem eventueel.