Minderjarige die een eenmanszaak heeft, kan die een contract ongedaan maken als deze op naam van zijn bedrijf staat omdat hij minder jarig is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Als een minderjarige een officieel bedrijf heeft, betekent dit dat de wettelijke vertegenwoordigers (ouders) verantwoordelijk zijn voor alle rechtshandelingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Handlichting
Aan een persoon boven de zestien jaar, die de leeftijd der meerderjarigheid, t.w. achttien jaar, nog niet heeft bereikt, kan de kantonrechter op verzoek handlichting verlenen, opdat deze persoon zelfstandig in verband met zakelijke activiteiten kan handelen.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10752 http://www.encyclo.nl/begrip/Handlichting

Antwoorden (1)

Voor een minderjarige die een bedrijf start gelden een aantal regels.

Om een contract rechtsgeldig te laten zijn heb je handlichting nodig en iemand die meetekent.

Zie bijgevoegde url.

Starten als minderjarige ondernemer

Bent u onder de 18 jaar en wilt u een bedrijf starten? Veel regels voor ondernemers boven de 18 jaar gelden ook voor u. Er zijn wel een paar aandachtspunten. U mag bijvoorbeeld niet in uw eentje een contract ondertekenen, omdat u volgens de wet nog handelingsonbekwaam bent tot uw 18e. En u heeft een handlichting nodig.
Wat betekent handelingsonbekwaamheid?

U mag geen rechtshandelingen verrichten. Een mobiele telefoon kopen in de winkel is geen probleem, maar u mag in uw eentje geen verplichting aangaan zoals een abonnement afsluiten of geld lenen bij een bank. Als u uw ouders of verzorgers niet laat meetekenen kunnen zij het contract alsnog ongedaan maken. Met een handlichting (verklaring die handelingsonbekwaamheid opheft) die u via de rechtbank kunt aanvragen, verandert dat. Bepaalde rechtshandelingen mag u dan zelf afhandelen. Dat scheelt een hoop gedoe en het is ook een fijn idee voor uw zakenpartners.