Kun je als ZZP'er bij de kredietbank terecht?

Kun je voor een lening bij de kredietbank aankloppen als zelfstandige?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Ja, maar er zijn wel specifieke beperkingen en voorwaarden.

Een gemeentelijke kredietbank (GKB) wordt ook wel Volkskredietbank genoemd. Het is een kredietbank die is opgericht door een gemeente. Degenen die geen lening af kunnen sluiten bij een commerciële bank of kredietverstrekker, bijvoorbeeld omdat hun inkomen ontoereikend is, kunnen een lening afsluiten bij de gemeentelijke kredietbank.

De gemeentelijke kredietbank onderscheid zich van andere kredietverstrekkers, doordat zij geen winstoogmerk heeft.

Lenen bij de gemeentelijke kredietbank is maatwerk. Hoeveel u kunt lenen, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie: de hoogte van eventuele schulden, uw inkomen et cetera.

Voorwaarden
Om te lenen bij de gemeentelijke kredietbank, gelden een aantal voorwaarden. U moet 18 jaar of ouder zijn en in het werkgebied wonen van de gemeente waar u de lening aanvraagt. Daarnaast moet u voldoen aan één of meer van de volgende voorwaarden:
U hebt een inkomen dat maximaal 130% van het minimumloon bedraagt
U bent 65 jaar of ouder
U hebt een BKR-registratie (Bureau Krediet Registratie) en problematische schulden

Daarnaast is het niet mogelijk om een lening van minder dan € 500 af

Kosten sociaal krediet
De rente van een sociaal krediet wordt vastgesteld op basis van maatwerk. De totale kosten bestaan uit aflossing en rente. Hoeveel rente u betaalt, is uiteraard afhankelijk van de hoogte van de lening, maar ook de looptijd speelt een rol.

Bronnen:
www. gkb.nu
http://financieel.infonu.nl/lenen/82276-lening-bij-gemeentelijke-kredietbank-sociale-lening.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als zelfstandige kun je in aanmerking komen voor een krediet of lening van de gemeente volgens het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (BBZ)

Wat is het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (Bbz)?

Het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen voorkomt dat u in de bijstandswet komt. Uw gemeente kan met het Bbz op verschillende manieren hulp bieden. Bijvoorbeeld via een rentedragend krediet, een periodieke uitkering voor uw levensonderhoud of een combinatie hiervan.

Voor wie is Bbz?
startende zelfstandigen;
gevestigde ondernemers in tijdelijke financiële problemen;
oudere zelfstandigen (55+) met een niet-levensvatbaar bedrijf;
ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.
Voorwaarden voor Bbz

Als u even uw facturen niet kunt betalen, betekent het niet automatisch dat de gemeente u geld geeft. Voor het Bbz gelden onder andere de volgende eisen:
U steekt minimaal 1225 uur per jaar in uw bedrijf (urencriterium);
U kunt geen hulp meer krijgen van een bank of borgstellingsfonds;
U (en eventueel uw gezin) bent afhankelijk van de inkomsten uit het bedrijf.
Als u niet aan de voorwaarden voldoet, zijn er nog andere opties om financiële hulp te krijgen. Bijvoorbeeld via schuldbemiddeling of schuldsanering. Vraag dit na bij uw woongemeente. Als u start, zijn er verschillende subsidies en fiscale regelingen die u een steuntje in de rug kunnen geven.