Is het toegestaan producten bij een webshop in te kopen en op je eigen site te verkopen?

Product is namelijk moeilijk te krijgen en zou zo het product inkopen bij de concurrent, dezelfde verkoopprijzen hanteren en daarnaast een randassortiment met margerijke en originele producten opzetten
. Om op die manier klanten die de Keus hebben voor die andere website, toch voor de mijne te laten kiezen.

Is dit toegestaan? En is dit aan te raden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
SimonV
10 jaar geleden
Inkopen mag. Maar verkopen mag soms alleen als je hiervoor vergunning van de producent hebt (bijv. l'Oréal).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom ik daar achter? Het betreft idd artikelen van een groot internationaal concern die weinig in Nederland te verkrijgen zijn.
SimonV
10 jaar geleden
Misschien heeft de huidige verkoper alleenrecht in Nederland.
Vraag het concern dus om toestemming. Zie ook
http://hallo.kvk.nl/hallo/marketing/product_prijs_service/f/144058/t/11510.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me wel, ik weet alleen niet hoe het met de btw zit.

Antwoorden (4)

Moet op zich kunnen, tenzij de producent daar restricties voor heeft.
Een horeca-ondernemer kan er ook voor kiezen om zijn drank in te kopen bij een slijterij of supermarkt om vervolgens weer zelf door te verkopen. Is in principe dezelfde situatie als bij een webshop.
Ik zou een en ander wel voorleggen aan die andere webshop, wat vindt die daarvan en in hoeverre kunnen jullie wellicht samenwerken? Want als jij die producten gaat verkopen, vergroot je dus ook zijn afzetbereik.

Maar wat is de meerwaarde van enkel wederverkopen? je verdient er niets aan en je creëert extra administratieve handelingen.

Ga je producten van die andere webshop op voorraad houden of bij een bestelling pas bestellen? Wat heeft dat voor invloed op jouw levertijd?

Wat betreft BTW, wat in het andere antwoord is aangehaald, dit verreken je gewoon. Jij betaald de BTW over je inkoop, bij een gelijke verkoopprijs aan jouw klanten reken je dus dezelfde BTW door en staat aan het eind van de rit de balans weer op 0.
10 jaar geleden
Als de goederen door een andere partij op legale wijze op de Europese markt zijn gebracht is er geen enkele wettelijke beperking voor wederverkoop ( er is immers geen sprake van parallelimport), behoudens daar waar een verkoper aan specifieke opleidingseisen of vergunningen moet voldoen (bijv bij medicijnen of alcohol)

Een fabrikant of leverancier die alleen via eigen of exclusieve netwerken verkoopt kan wederverkoop ook niet verbieden.

Maar de vraag is of je het wel moet willen op deze wijze: je marge op deze goederen is negatief : wel handlingskosten, geen winst en jij bent als feitelijke verkoper verantwoordelijk voor de garantie. Deze garantie kun jij als wederverkoper vervolgens niet verhalen op de partij waar jij de goederen hebt ingekocht: ook kun je jouw afnemer daar niet naar doorverwijzen. Kortom: better think twice.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aangekochte spullen zijn toch van jou? Kort maar krachtig: je mag de spullen gewoon doorverkopen. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Ja als particulier mag je dit verkopen,maar niet als bedrijf.
Ik zou absoluut niet toe staan dat onze producten op site
aangeboden worden,geen enkel bedrijf denk ik.
Als er geen bepalingen ontstaan zijn bij de aankoop van het product dus als er nergens vermeld wordt dat het doorverkopen er van niet toegestaan is lijkt het me gewoon mogelijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Nogmaals wel als particulier, niet als bedrijf.